Vd-intervju: Stora utmaningar för aluminiumchefen
Han hade inte hunnit vara på sin nya plats som vd för Stena Aluminium i många månader när det small till. Coronapandemin överrumplade oss alla.
Ändå är det i positiva ordalag Johan Thunholm beskriver sitt första år på posten.
- Intensivt och inspirerande. Om man ska ta den korta versionen, säger han och beskriver vidare:
- Det är så mycket som har hänt. Både i våra utvecklingsprojekt men också externt på marknaden. Ovanpå det har coronapandemin kommit.
Jo, förvisso och det blir tydligt vilka värden han sätter främst.
- Det har varit och är riktigt roligt att få arbeta med så många kunniga och engagerade medarbetare. Framförallt i en bransch med återvunna råvaror som stödjer den cirkulära ekonomins utveckling. Det är roligt att få vara mitt i en del av det.
Den första september 2019 anställdes Johan Thunholm som vd på Stena Aluminium, och när vi talas vid befinner han sig i småländska Älmhult där företaget både har sitt huvudkontor och sin produktion.
- Vi har vår bas här och vi tillhör Stena Metallkoncernen, säger han.
Alltsedan 1906 då en man vid namn Gotthard Nilsson etablerade återvinningsverksamhet här har återvinningstanken levt och frodats. Bolaget investerade redan från början omfattande i sina miljöförutsättningar. Allt för att vara en som man sa då - God Granne i samhället.
Nu har den visionen breddats och tagit sig över Älmhults gränser och vidare ut i Europa. Stena Aluminium är Nordens ledande producent av aluminiumlegeringar från återvunnen råvara.
De tillverkar cirka 20 olika aluminiumlegeringar för aluminiumgjuterier i norra Europa. Den tillståndsgivna volymen för anläggningen uppgår till 90 000 ton per år. Stena Aluminium omsätter årligen över en miljard kronor och sysselsätter över 100 personer.
Men det är klart att våren har sett annorlunda ut.
- Våra kunder är aluminiumgjuterier. Deras kunder i sin tur är till stor del inom fordonsindustrin. Fordonsindustrin stod ju som bekant still under stor del av april och maj. Vi lyckades hitta en del nya affärsmöjligheter och har överlag hållit igång bättre än våra ordinarie kunders efterfrågan har speglat, berättar han.
Utbudet har helt enkelt utvidgats till fler.
- Vi har startat upp och arbetat hårdare med en ny marknad.
Och detta skedde under tiden de flesta av medarbetarna var permitterade i olika grad.
- De flesta var permitterade i olika grad från april fram tills dess semestern började i början av juli. Men när vi startade upp igen i början av augusti efter semestern kunde alla gå tillbaka till sina ordinarie tider.
Och inte bara det - nu saknas det personal.
- Vi har både vakanser att fylla upp och resursförstärkning som krävs för att vi ska komma vidare i vår effektivitetsutveckling.
På tjänstemannasidan söks en teamledare för underhåll och en controller. På kollektivsidan är det inom materialhantering, logistik och operatörer till smältverket som det saknas medarbetare.
Det låter på rösten som om det känns bra.
- Det är roligt att vi kan gå ut och erbjuda fler arbetstillfällen.
Gjutna tackor. De tillverkar cirka 20 olika aluminiumlegeringar för aluminiumgjuterier i norra Europa. Foto: Stena Aluminium
Vi frågar honom om hans bakgrund inom arbetslivet.
- Jag har två huvudperioder kan man säga. Jag är utbildad civilingenjör och mina tio första år var inom massa- och pappersindustrin. De efterföljande tolv åren innan jag kom hit har jag arbetat som vd för ett tillverkande bolag som växte till en mellanstor industrigrupp med verksamhet i Sverige, Norge och Polen. Det handlade om tillverkning i metall och trä. Och leveranser framför allt till internationell retailhandel.
Och det är här vi börjar komma in på varför han sökte sig till Stena.
- Det kändes roligt. Jag har tidigare varit inom stora internationella koncerner och jag har varit på ett medelstort företag med delvis privat ägande. Dels lockade det att komma tillbaka till en större koncern och samtidigt få vara ansvarig för ett bolag. Det var en intressant kombination, förklarar han och fortsätter:
- Aluminium är ett jättehäftigt material. Vår råvara är hundra procent återvunnen. Att få vara med i en rätt traditionell industri men att den ändå stödjer det företagen mer och mer efterfrågar och ställer krav på – att råvarorna ska vara återvunna. Här har Stena Aluminium en jättefin och intressant position. Det är en stor omställning nu i vårt största segment där våra kunders kunder befinner sig inom automotive där skiftningen till mer emobility. Graden av aluminium kommer att öka i de fordonen och det är jätteroligt att vara med och kunna ta del av den omställningen och erbjuda ett hållbart material som industrin efterfrågar.
Känner du att du har hittat rätt?
- Ja, det är inspirerande att få vara med här nu och kunna bidra inom Stena Metall och Stena Aluminium. Det är också kul att det är internationellt. Jag har under alla år arbetat med många internationella kunder. Här är det i allra högsta grad en internationell affär. Vi är marknadsledande i Norden men en stor del av vår affär är europeisk och den kan växa mer än så.
Hur har samarbetet fungerat i coronakrisen?
- Alla har ju ställts inför en väldigt speciell situation. Man drar en hel del paralleller till vad som hände under finanskrisen 2008-2009. Men detta var ändå något helt nytt. Det var och är ju fortfarande präglat av en osäkerhet om vad som kommer så det gäller att försöka hantera det på bästa sätt och framför allt ha en tät dialog med kunderna och försöka dela med sig av information för att minska ovissheten.
Och det har inte bara varit av ondo.
- På sätt och vis har det varit en period då man försökt att arbeta med att stärka den dialogen. Att komma närmare varandra. Det har varit betydlesefullt och det gynnar oss även framgent i affärsrelationerna.
Det leder fram till frågan om hur han ser på framtiden.
- Här och nu är det en betydligt bättre och starkare situation än vad vi hade under kvartal två. Det är ett antal kunder nu som har kommit igång och går starkt. Alla kunder är inte uppe med full fart än. Men det är många kunder i Norden och Europa som kommit igång väldigt bra. Däremot finns det en osäkerhet om vad kanske kvartal fyra ska ge som flera uttrycker. Men här och nu är det många som ser en ganska god och stark situation.
Han menar att om vi lyfter blicken ytterligare bortom det allmänna coronaläget och hur det utvecklas så ser vi en positiv framtid - om vi talar några år framåt.
- Eftersom flera prognoser pekar på att efterfrågan på återvunna aluminiumlegeringar kommer att öka så kan det blir en spännande och rolig resa de kommande åren. Ser vi det i ett större perspektiv ser vi ljust på framtiden. Vi har en plan för att positionera oss rätt och investera. Så det är en väldigt inspirerande situation tycker jag, avslutar Johan Thunholm.
Namn: Johan Thunholm
Ålder: 52
Utbildning/Yrke: Civilingenjör och vd för Stena Aluminium
Bor: I Växjö
Familj: Fru och två barn