LKAB byter profil
LKAB satsar kraftigt på utveckling och tillväxt och lanserar ett uppdaterat varumärke
– Våra möjligheter att nå våra ambitiösa mål beror mycket på hur människor, myndigheter och organisationer värderar det vi gör i vårt företag. Bilden av industrin, och gruvnäringen i synnerhet, är i stora stycken förlegad. Vi är ett framtidsföretag, och det vill vi förmedla till omvärlden. Den gamla kostymen speglade inte LKAB:s förmåga att genom forskning och innovation ta fram ny teknologi och produkter som ger oss en ledande position på marknaden, säger kommunikationsdirektören Lotta Fogde i ett pressmeddelande.
Ständig utveckling
Målet är att hela LKAB ska agera på det sätt som stödjer bilden av det innovativa företaget i ständig utveckling. Därför har företagets värderingar – engagerade, nytänkande och ansvar – formulerats och börjat användas internt.
– Vi kraftsamlar hela koncernen kring varumärket LKAB. Den kanske viktigaste förändringen är att flera av våra dotterbolag byter namn, så att det framgår tydligare att LKAB-koncernen rymmer flera olika verksamheter som alla stödjer huvudaffären, kommenterar Lars-Eric Aaro, LKAB:s vd och koncernchef.