Ökning för Ovako
Trots ett varierande 2011 i efterfrågan avslutas det fjärde kvartalet med en uppgång för företaget
Varierande orderingång
För Ovakos del inleddes första halvåret med en mycket stark orderingång och en kraftig ökning av försäljning och förbättring av rörelseresultat och rörelsemarginal jämfört med samma period föregående år. Under andra halvåret sjönk orderingången och stålproduktionen drogs ned från andra kvartalets nivå om 317 tusen ton till 247 tusen ton i fjärde kvartalet, en minskning med 22 procent. Försäljningen steg under fjärde kvartalet jämfört med föregående år till 266 MEUR, främst som en följd av ökad intäkt per sålda ton.
Ny strategi och nya finansiella mål
Under hösten 2011 beslutades det om en ny strategi för Ovako, inklusive nya finansiella mål. De finansiella målen sammanfattas under rubriken ”20-10-5”. De innebär att Ovako ska nå en avkastning på sysselsatt kapital på 20 procent (utfall 17 procent för 2011). Målet för rörelsemarginalen är 10 procent (utfall 8 procent för 2011). Målet för årlig försäljningstillväxt är 5 procent per år (utfall 30 procent för 2011). Samtliga mål är definierade som ett genomsnitt över en konjunkturcykel, meddelar företaget i ett pressmeddelande från koncernledningen.