BMW tar stort steg och byter aluminium
Nu börjar BMW Group använda aluminium som producerats med solenergi. Detta är en viktig milstolpe för att bolaget ska kunna nå sina uppsatta till miljömål, och BMW ser aluminiumbytet som ett stort steg i rätt riktning.
Som ett led i BMW Groups mål att sänka koldioxidutsläppen från leverantörsnätverket med 20 procent fram till 2030, har fordonstillverkaren nu börjat med inköp av aluminium som producerats med solenergi. Tillverkningen av aluminium är mycket energikrävande och därför har användningen av förnybar energi, som solenergi, stor potential att minska koldioxidutsläppen.
– Vi strävar efter att vara ledande inom hållbarhet och att uppnå våra hållbarhetsmål på ett systematiskt sätt. Genom att använda förnybar energi kommer vi att kunna nå över hälften av alla koldioxidmål för leverantörsnätverket. Att använda solenergi för att producera aluminium är ett stort steg i rätt riktning, säger Anders Wendt, styrelseledamot i BMW AG, ansvarig för inköp och leverantörsnätverk.
Det aluminium som produceras med solenergi ska användas för att tillverka karosser och drivlinekomponenter, inklusive delar som behövs för elektriska drivlinor. Eftersom e-mobiliteten tar fart kommer aluminium att bli allt viktigare som ett lättviktsmaterial som kan kompensera batteriernas tunga vikt i elektrifierade fordon.
Det nya aluminiumet som BMW Group börjat använda kommer från Emirates Global Aluminium (EGA) som bolaget sedan länge har ett långvarigt leverantörsavtal med. Enligt BMW är EGA det första företaget i världen som använder solenergi för kommersiell produktion av aluminium, och ursprungligen ska EGA enbart leverera till BMW-koncernen. Elen som används för att producera aluminium hämtas från en solcellspark i öknen utanför Dubai.
Bakgrund:
BMW Group strävar efter att ha mer än sju miljoner elektrifierade fordon på vägarna 2030, där två tredjedelar ska vara helt elektriska. Omställningen mot e-mobilitet innebär att koldioxidutsläppen från fordonens livscykel i första hand kommer från leverantörsnätverket och inte vid användningsfasen. Eldrivna fordon har ett mycket lägre koldioxidutsläpp vid användning men att producera battericeller och aluminium är mycket energikrävande, och BMW menar att om det inte sker några förändringar kommer koldioxidutsläppen per fordon öka med mer än en tredjedel till 2030. Detta är en trend som BMW inte bara vill stoppa, utan även vända på.