23948sdkhjf

Vi tar en inblick hos Audi – giganter tillverkar metalldelarna

I Zwickau, Tyskland, tillverkar Audi sin första helt eldrivna suv Audi Q4 e-tron. Här används gigantiska pressverktyg av gjutjärn och produktionen är klimatneutral redan från start. Audi ger oss en inblick i fabriken och produktionen där allt startade.

I samband med att Audi föddes 1909 etablerade sig fodonstillverkaren i tyska staden Zwickau. Idag har Zwickau-fabriken omvandlats till att enbart tillverka eldrivna modeller och det är här som suven Audi Q4 e-tron tillverkas. Bilen har ännu inte haft premiär utan väntas möta sin publik först i mitten av april, och först i sommar kommer bilen att lanseras i Europa.

Just nu produceras den nya modellen för fullt i Zwickau-fabriken, och inför produktionsstarten som inleddes nyligen hjälptes över hundra experter åt med allt från produktionsplanering till kvalitetssäkring och teknisk utveckling.

Något som fick mycket fokus var pressverktygen eftersom den nya bilmodellen bjöd på stora utmaningar gällande karossens design. Audi tog därför hjälp av sina verktygsmakare i fabrikerna vid Ingolstadt och Neckarsulm för framtagning av pressverktyg. Likaså testades pressverktygen i Audis egna anläggningar. Här granskades pressverktygen noga för att hitta eventuella förtunningar i plåten eller andra felaktigheter efter de olika processtegen.

Efter att verktygen testats och godkänts i Ingolstadt-fabriken var det dags för leverans till Zwickau, och nu har Zwickau-fabriken flera gigantiska pressverktyg på plats. Till exempel är pressverktygen som används för att tillverka sidoplåtarna giganter gjorda i gjutjärn. De är cirka 4,50 meter långa, 2,40 meter breda, 1,35 meter höga, och väger nätta 47 ton.

Audi berättar att de stora pressverktygen är resultatet av tiotusentals timmar manuellt arbete, och att de består av upp till 500 delar. Allt som allt tog de flera månader att bygga upp.

Med produktionen igång i Zwickau behöver pressverket totalt sex produktionssteg för att utforma sidoplåtarna, var och ett med ett speciellt verktyg. Det första stansar plåten till önskad form och i de följande sker utsnitten med skarpa kanter och linjer, samt utformningen av det komplicerade ramverket på insidan som är nödvändigt för sammansättningen av karossen.

Efter varje steg formas plåten igen för att säkerställa att den behåller sin ursprungsform genom hela processen. Detta leder i slutändan till att det som började som ett plant plåtstycke når sin tredimensionella design på en kaross där flera linjer möts på en utmanande liten yta.

Audi Q4 e-tron är Audis första helt eldrivna suv, och i och med att modellen tillverkas just i Zwickau-anläggningen är modellen dessutom helt klimatneutral. Detta eftersom Zwickau-anläggningen täcker hela sitt energibehov genom 100 procent förnybar energi och ett högeffektiv kraftvärmeverk.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094