23948sdkhjf

Högre kvalitet med virtuell svetsning

Inget buller, ingen värme, ingen materialförbrukning. Det är vad Fronius vill erbjuda med sin virtuella utbildning för blivande svetsare.

För att erbjuda en säker, hållbar och kostnadseffektiv utbildning i svetsning erbjuder Fronius den virtuella utbildningen Virtual Welding. Här ska eleverna som utbildas få en verklighetstrogen svetsupplevelse med hjälp av VR-glasögon och högklassig grafik.

I utbildningen får eleverna lära sig teorikunskaper inom MMA, TIG och MIG/MAG som sedan kontrolleras genom kundskapstester.

Ett utbildningscenter som användt sig av Fronius Virtual Welding är SZF, en innovativ anläggning för yrkesutbildningar i österrikiska Fohnsdorf. Här har Virtual Welding användts inom metallteknik sedan 2010, och idag hålls 30 procent av svetsutbildningen i simulatorform.

Nu har en fältstudie gjorts på utbildningen i Österrike och i studien undersöktes 13 elever under två veckor, där 70 procent av utbildningen var fysisk svetsning och 30 procent virtuell svetsning. Här jämfördes bland annat kostnadseffektiviteten hos 1 577 fysiska svetsar gentemot 1 733 virtuella svetsar. Detta genom att bedöma förbrukningen av metall, gas, svetstråd och energi.

Resultatet blev att kostnadseffektiviteten ökade betydligt med Virtual Welding.

Totalt sparar Virtual Welding cirka 230 euro (cirka 2 345 svenska kronor) i materialkostnader per elev, trots längre ljusbågstid, säger Hannes Krempl, lärare inom svetsteknik och transport på SZF.

Fronius menar även att utbildningskvaliteten blir högre eftersom SZF kunde öka tiden som las på svetsning med 23 procent. Över tre gånger så många virtuella svetsar kunde läggas på samma tid jämfört med resultaten på en fysisk svetsstation.

Det beror framför allt på att varken tidskrävande förberedelser, avkylning av svetsplåt eller svetsrengöring behövs. För en simulerad svets behövs bara några klick, vilket ger mer tid för inlärning och övning av nödvändiga handgrepp, skriver Philipp Schlor, produktchef för Virtual Welding på Fronius International.

Ytterligare en fördel ska vara det som Fronius kallar för Ghost. Ghost, eller spöket, är en slags virtuell lärare som presenterar rätt svetshastighet, avstånd och brännarvinkel mot arbetsstycket för att se eleven direkt återkoppling. Sedan ökar spöket svårighetsgrad stegvis tills eleven svetsar under verklighetstrogna förhållanden utan hjälp från Ghost. Virtual Welding System spelar dessutom in svetsningen, vilket gör att eleven och den fysiska läraren kan gå igenom svetsningen i efterhand.

Vi ser användningen av Virtual Welding främst som ett viktigt bidrag till högre utbildningskvalitet. Spöket utvärderar varje elev individuellt och ger direkt visuell återkoppling. Det är något som inte en fysisk lärare kan ge, säger Hannes Krempl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063