BMW investerar – vill producera världens grönaste elbilar
Batteritillverkaren Solid Power, tillkännager en investeringsrunda på 130 miljoner dollar ledd av BMW Group, Ford och Volta Energy Techlologies. BMW Group och Ford förlänger även det gemensamma avtalet med bolaget för att säkra en mer effektiv och hållbar batteriteknik till framtidens fordon.
Solid Power, tillverkare av så kallade solid state-batterier, har som affärsidé att producera batterier som är konstruerade för att driva längre räckvidd, lägre kostnad och säkrare elbilar med befintlig infrastruktur för tillverkning.
Nu har fordonstillverkarna BMW och Ford, samt energiinvesteraren Volta Energy Technologies investerat 130 miljoner dollar, cirka 1,1 miljarder svenska kronor, i batteritillverkaren.
– Att vara ledande inom avancerad batteriteknik är av yttersta vikt för BMW Group. Utvecklingen av solid state-batterier är ett av de mest lovande och viktigaste stegen mot mer effektiva, hållbara och säkrare elektriska fordon, och vi har nu tagit vårt nästa steg i processen med Solid Power, säger Frank Weber, styrelseledarmot i BMW AG.
I de förlängda avtalen mellan BMW Group, Ford och Solid Power kommer fordonstillverkarna att tillhandahålla 100 Ah-celler i full skala för fordonstest och fordonsintegration med start 2022.
– Solid Power planerar nu att börja producera bilbatterier i företagets produktionslinje i början av 2022. Det är ett resultat från våra partners fortsatta engagemang för kommersialisering av Solid Power, säger Doug Campell, vd och medgrundare av Solid Power.
Hos BMW förväntas den nya generationens fordon, så kallade Neue Klasse, vara kompromisslöst elektriska, digitala, cirkulära och tydligt fokuserade på helelektriska drivlinor, och för denna nya generation ska solid state-batterierna vara bärande. Dessa nya fordon ska lanseras i mitten av decenniet.
– Med Neue Klasse kommer vi att ta ett stort tekniskt steg inom elektrisk drift. Vi vill öka cellernas energitäthet avsevärt och samtidigt minska kostnaderna för materialanvändning och produktion. Vi kommer även ha minskat användningen av nya material avsevärt, för att säkerhetsställa ett verkligt grönt batteri, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW AG i München.
Med Neue Klasse siktar BMW Group på att räckvidd och tillverkningskostnader av bilarna ska motsvara nivån av toppmoderna förbränningsmotorer, där elektrisk mobilitet från BMW ska kunna tilltala och övertyga nya grupper av köpare över hela världen. Ett centralt mål är att skapa riktigt gröna, kondioxidsnåla och återvinningsbara batterier, och i slutet av decenniet förväntas energitätheten hos battericeller öka med tvåsiffriga procentintervall.
– Den grönaste elbilen i världen kommer att vara en BMW. Vi utvecklar framtidens battericell som ska vara kraftfull, säker, kostnadseffektiv och återvinningsbar – från materialval till återvinningsbarhet efter användning i fordonet. Allt detta kommer att skapas i en europeisk värdekedja, säger Frank Weber.
Vidare genomför BMW Group intensiv forskning om solid state-teknik och i slutet av decenniet ska biltillverkaren implementera ett bilkompatibelt solid state-batteri för serieproduktion. De planerar att visa upp ett första demonstrationsfordon med tekniken långt före 2025.