23948sdkhjf

SSAB ska halvera sin transportutsläpp

SSAB och VR Transpoint har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter på järnväg. Målet är att halvera utsläppen från transporter som ingår i samarbetet till 2024. Och sedan ännu mer.

- Målet för de kommande tre åren uppnås genom att delvis föra över transporter från landsväg till järnväg och genom att utveckla och förnya järnvägs- och landsvägsmaterielen. Dessutom kommer elektrifieringen av spåren att förbättra effektiviteten. Med de nu överenskomna åtgärderna uppnår vi en minskning med cirka 50 procent jämfört med nuvarande utsläppsnivå, tror VR Transpoints chef Martti Koskinen.

Avtalet om halverade utsläpp vid järnvägstransporter av stålrullar och järnpellets omfattar en årlig transportvolym på 2,3 miljoner ton. Från 2018 har de båda företagen lyckats minska transportutsläppen med 16 procent. 

- Vi arbetar ständigt med att utveckla alla våra transporter i enlighet med vår strategi för hållbar utveckling. Vårt mål är så effektiv logistik och så låga utsläpp som möjligt. Samarbetet med VR Transpoint är en viktig del av helheten, och de nu överenskomna målen är ett betydande nytt steg i detta arbete, säger Janne Pirttijoki, som leder SSAB Europes finska verksamhet och fortsätter:

- Järnvägstransporterna är avgörande för oss både vid transport av råvaror och i trafiken och exporten mellan våra fabriker.

Främst kommer järnpelletsen från Sverige - men även med järnväg från Ryssland till SSABs stålverk i Brahestad. I Brahestad tillverkas varmvalsade band- och plåtprodukter. En betydande del av stålrullarna går dagligen från Brahestad till Tavastehus med tåget Megajuna. I Tavastehus bearbetas stålet ytterligare och exportprodukterna går på järnväg till hamnarna. 

I samband med avtalet planerar VR Transpoint och SSAB ny materiel för järnvägstransporter för att möjliggöra transport av ännu större laster. Tidigare har företagen utvecklat det tyngsta inhemska godståget Megajuna som är 690 meter långt och väger 5 200 ton.  

- Att säkerställa industrins transporter är en viktig fråga för hela vår ekonomi. Särskilt i den internationella verksamhetsmiljön i metallbranschen är det viktigt med effektiva logistiklösningar, avslutar Martti Koskinen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125