Dags för Underhållsdagarna – del 7 i intervjuserie
En av årets talare är Fredrik Blomkvist, underhållschef på Astra Zeneca, som ska hålla föredraget Att skapa förändring i underhållsverksamheten.
Hej Fredrik, vad kul att du är en av talarna på årets Underhållsdagar. Hur påbörjades din resa inom detta?
Egentligen är det lite av en slump. I grund och botten har jag en elutbildning som har kompletterats med inriktning drift och underhåll, kyla och värme. Jag började som CNC-operatör. Det var så jag kom in den här branschen, produktion och produktionsunderhåll. Jag hade en chef som såg potential i mig och min bakgrund. Det började med en sexmånaders praktik på en underhållsavdelning. Jag har arbetat inom hela underhållsflödet, från beredning, planering och nyanskaffningsprocesser, underhållsutveckling och verksamhetsutveckling. Sedan blev jag gruppchef och sedan också sektionschef.
Vad har fått dig att brinna för detta ämne?
Jag brinner för en högproduktiv produktion och produktionsflöde. Jag älskar att se hur underhåll och teknik kan bidra till detta. Vi är som supportfunktion där för att göra vårt yttersta och bidra till effektiviteten och skapa värde i produktion och produktionsprocesserna. Jag utmanar mig själv genom att fråga mig själv ''hur kan vi göra detta så effektivt som möjligt''.
Vilket budskap vill du att åhörarna ska ha fått efter att ha hört ditt föredrag?
Utgångpunkten är att kunden är i fokus, från start till mål. Jag vill att man tar med sig hur viktigt det är med samsyn och överenskommelser. Vad är uppdraget, hur ser vi på organisationens uppdrag. Jag vill också att man förstår hur viktigt ledarskapet är i en sådan här förändringsresa, både formella och informella ledare.
För mer information besök gärna Underhållsdagarna