23948sdkhjf

Efterlängtat handverktyg fixar bucklan

I maj presenterade Würth en ny batteridriven spotter som sålde slut på nolltid. Vi blev nyfikna på vad ståhejet handlade om och åkte för att kolla in själva.

Würth är först på marknaden med ett sladdlöst riktningsverktyg och vi på Motormagasinet blev så nyfikna att vi var tvungna att åka till huvudkontoret i Örebro för att få en närmare titt och en personlig demonstration av produktspecialisten Jan Jacobsson.

Easy Puller, som den heter, är en batteridriven spotter för riktningsarbeten som är avsedd för reparation av bucklor på bilkarosser med hjälp av en speciell spetselektrod som svetsas fast för manuell dragning av bucklor. Den är den första i sitt slag och Würth är först i Sverige med att introducera den.

Jan tar emot i Würths stora demonstrations- och utbildningsverkstad som ligger i anslutning till butiken. Här finns det mesta som kan provas eller demonstreras. Gott om arbetsbänkar och riggar, karossdelar att dema på och en kaffemaskin. Allt som behövs för en trivsam stund egentligen.

– I byggbranschen har det sedan länge funnits många smarta batteridrivna lösningar men av någon anledning har fordonsbranschen legat efter här. Easy Puller är revolutionerande i branschen och vi tror att våra kunder kommer att se tydliga fördelar med att använda denna, säger Jan.

Sedan lanseringen i maj har Würth sålt slut på hela lagret och det är inte svårt att förstå varför. Fabriken har fått ligga i för att producera nya och det kommer snart fler men väntelistan växer för varje dag.

Förutom fördelen med att den är sladdlös är den också väldigt lätt. Den är lätt att bära med sig och att använda.

En av Jans kollegor glider runt i verkstaden och får syn på Easy Pullern.

– Får jag testa, frågar han och griper tag i verktyget.

– Bara rikta, tryck av och ryck, säger Jan.

Easy Pullern kan även utrustas med elektrod för nyckelbrickor så att den kan klara även större skador på karossen. Med några handgrepp byter Jan ut kopparjorden och sätter dit en nyckelbrickshållare för att kunna demonstrera hur det går att räta ut även buckliga karossveck.

Många arbetar med nyckelbrickor för större jobb men då har de ett oftast stort fast system med en spotter. Här går det att använda Easy Pullern för att fästa nyckelbrickorna och sedan gör dragarmen med sina dragöglor resten.

Bara det senaste decenniets framsteg i att kunna vecka plåt, speciellt aluminium har ställt till det för plåtslagarna i verkstäderna.

– Speciellt konkava ytor är ett stort problem. Det har blivit svårare att rikta, men framför allt handlar det om materialet i sig. Inte för att det är tunnare utan för att det är höghållfast. Men även aluminium kräver ett nytt sätt att arbeta, säger Jan.

Han förklarar det med att materialet har olika faser: Den första elasticiteten där det inte händer någonting, det bara svajar och sedan återgår till urspungsläget; den plastiska delen där det går att forma materialet, där själva skadan uppstår; till sist kommer deformationsdelen där brott uppstår i materialet. Problemet är att det plastiska fönstret numera är så litet så att själva arbetsområdet också blir det vilket gör att det snabbt kan gå att komma över brottgränsen.

Jan plockar fram en traditionell maskin som motsvarar Easy Pullern men som inte är sladdlös och det är en revolutionerande skillnad. Inga kablar som riskerar att hamna i vägen för stressade fötter. Enklare handhavande och mindre krångel. Easy Pullern är så lätt att det enkelt går att ha den i ett hölster på höften. Den kostar också hälften så mycket.

– Se Easy Pullern som ett komplement till den stora maskinen. Den gör det lättare att komma igång snabbt och det är huvudsakligen mindre skador som den är till för, även om den klarar av de större jobb också, säger Jan.

Själva laddningen av maskinen sköts via en sladd. Det går inte att ta av batteriet, såvida det inte skruvas av (vilket det inte är tänkt förutom i underhållssyfte).

– Kör du på spetsen räcker batteriet oerhört länge, säger Jan och fortsätter:

– Ska du skjuta brickor får du kanske gå upp på tredje läget och har du så att det räcker till omkring 500 brickor innan maskinen behöver laddas igen.

För att återknyta till aluminiumkarossveck har Würth även lanserat en spotter för aluminium som används för snabb fastsvetsning av nyckelbrickor vid riktning av aluminiumkarosser. Den är enkel att använda med endast en injusteringsparameter. I jämförelse med andra produkter på marknaden så är Würths aluminium spotter väldigt enkel att använda då brickorna skjuts fast och det går att dra dem direkt. Det är tidseffektivt och jordanslutningen är integrerad i maskinen.

– Würth ligger långt fram när det kommer till den här typen av verktyg, jag skulle till och med vilja hävda att vi är ledande på marknaden, avslutar Jan och Motormagasinet tackar ödmjukast för visningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.073