23948sdkhjf

Outokumpus stål transporteras allt grönare

Outokumpu har kommit överens med sin långvariga transportpartner, det finska rederiet Langh Ship att ersätta de nuvarande tre lastfartygen med nya fartyg.

Fartygen transporterar Outokumpus stålrullar från bruket i Torneå, Finland till Outokumpus europeiska nav i Terneuzen, Nederländerna. Sedan återvänder de till Torneå lastade med återvunnet stål som är Outokumpus huvudsakliga råmaterial.

Det första nya fartyget kommer att tas i bruk 2023.

Men varför?

Jo, de nya fartygen från Langh Ship är designade för att möta Outokumpus hållbarhetsmål för att minimera utsläpp och för att följa kommande miljöregleringar. Designen har de utvecklat tillsammans. I början ska fartygen gå på flytande naturgas, men det ska direkt kunna ändras till flytande biogas utan några förändringar.

Outokumpus långsiktiga klimatmål är att minska sina direkta och indirekta koldioxidutsläpp och utsläppen från sin försörjningskedja – scopes 1, 2 och 3 för att nå koldioxidneutralitet till 2050.

– Rutten mellan Torneå och Terneuzen är av yttersta vikt för oss för att transportera rullar till den europeiska marknaden och för att ta återvunnet stål till vår smältverkstad i Torneå, säger Jyrki Sandelin, kategorichef för transporter på Outokumpu i ett meddelande och tillägger:

– Med dessa tre nya fartyg kan vi minska koldioxidutsläppen med 40 procent jämfört med de tidigare fartygen.

Lastfartygen tar en tur mellan Torneå och Terneuzen på två veckor och de transporterar cirka 1,6 miljoner ton last varje år. Med de nya fartygen stiger varje fartygs kapacitet till 7 250 ton från nuvarande 6 000 ton, vilket ökar kapaciteten på transportfartygen med 100 000 ton. Fartyg transporterar nästan hälften av det återvunna stål som används i Torneå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063