Fossilfritt stål på Stora leverantörsdagen
Kerstin Enochsson, inköpsdirektör för Volvo Cars sa att företaget befinner sig i en spännande fas där det ställer om mot elektriska bilar och bilar med funktioner som ska bli självkörande. I denna omställningsprocess, sett till bilen, tittar Volvo Cars på tre huvudområden: Gällande stålet kommer företaget med tiden gå över till fossilfritt stål. För aluminium som är väldigt koldioxidintensivt i sin framställning letar man nya lösningar. Det tredje området är batteriet och batterikomponenter. Där arbetar Volvo Cars med blockkedjeteknologi för att spåra från vart komponenterna kommer.
— Vi har på senare tid aktivt börjat ställa om till gröna leverantörer av råmaterial och stål. Alla våra leverantörer, oavsett produkt, måste nyttja förnybar energi eller koldioxidfri energi före 2025. Om vi ser att leverantören inte kan uppfylla detta, är den inte relevant i beslutsprocessen och kommer inte ens att passera inträdesporten, sa
Kerstin Enochsson.
I sammanhanget tillade hon att svenska leverantörer här har en stor fördel eftersom tillgången till koldioxidfri energi är väldigt stor i Sverige.
Thomas Hörnfeldt, vice vd Sustainable Products på SSAB sa att företaget räknar med att dess fossilfria stål, Hybrit, blir kommersiellt 2026.
— Då kommer vi att ha en kapacitet på drygt 1 miljon ton stål. Därefter kommer vi stegvis att öka den för att 2030 ha en kapacitet på 2 miljoner ton stål, sa Hörnfeldt.
Vad priset på det fossilfria stålet kommer att vara då, är för tidigt att säga idag, sa han.
— Ny teknik är alltid dyrare i början, men framförallt så tror jag att det är marknaden som kommer att avgöra vad ett fossilfritt stål är värt, sa han.