Det autonoma samåkningsfordonet är stålinspirerat
Fordonet kallar de Steel e-motive. Det är ett samåkningsfordon designat för att visa upp fördelarna med att använda stål för global mobilitet-som-en-tjänst.
Fordonsdesignen har optimerats för att inkludera teknologier som kan användas till 2030 och därefter och som uppfyller kraven för körbehov i innerstaden. Designkonceptet omfattar både ett kompakt fordon för fyra passagerare och en version med plats för fler passagerare och bagage för resor utanför staden.
Stålet appliceras i ett mönster som är en del av den yttre visuella designen snarare än att döljas bakom yttre paneler, och glaset på alla sidor av fordonet – inklusive taket – ska erbjuda passagerarna fantastisk utsikt över stadsbilden. Stålet ska göra det möjligt för ingenjörsteamet att möta mobilitet-som-en-tjänst drift-, säkerhets- och miljökrav.
– Sedan det här programmet började i november 2020 har vi fortsatt att göra framsteg med design och konstruktion av detta stålintensiva samåkningsfordon. Vi har fokuserat på att leverera en lösning som uppfyller de väsentliga kraven för implementering i stor skala i framtida mobilitetsapplikationer. Den är effektiv i sin konstruktion, tillverkning och totala livscykelutsläpp, samt attraktiv i det landskap som den är avsedd för, säger Cees ten Broek, direktör för Worldautosteel i ett meddelande.
Designer bakom fordonet är Maurizio Tancredi, Chief style and industrial designer på Ricardo.