Förutspår gjutdefekter i segjärn
Predi är ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material. Och det handlar om segjärn ämnade för fordon och gruvindustrin.
Projektet ska nämligen ta fram en omfattande brottmekanisk karaktärisering av ett antal industrirelevanta segjärn i kombination med flerskalig modellering baserat på finita elementmetoden. På så sätt ska de kritiska aspekterna rörande gjutdefekters geometri och mikrostrukturens inverkan på spricktillväxten av mikrostrukturellt korta och långa sprickor kvantifieras, både teoretiskt och experimentellt.
Dessutom ska Predi utveckla nya effektiva metallografiska karaktäriseringsmetoder av gjutdefekter.
Projektet ska även främja datorbaserade designverktyg som relaterar den inre strukturen i gjutna material med deras egenskaper. Därmed ska effektiviteten, flexibilitet och möjligheten att optimera gjutna komponenter ökas, vilket i sin tur ska minska resursförbrukningen, marknadsledtiden och miljöpåverkan.
– Projektet genomförs tillsammans med Scania CV, Volvo Trucks och Epiroc Rock Drills, och vi vill med en gemensam insats uppnå en ökad förståelse för det makroskopiska och mikroskopiska spricktillväxtbeteendet med ursprung från gjutdefekter i syftet att relatera mikrostruktur, processparametrar och slutlig prestanda. Jag tror det kommer bli ett mycket engagerande projekt med tanke på projektgruppens mångfald och samlade kompetens där jag ser fram emot att arbeta mot ett gemensamt mål och samtidigt är mycket nyfiken och förväntansfull på vad projektet kommer att leda till, säger Viktor Norman i meddelandet.
Predi har en total budget på 6,8 miljoner kronor varav 3 miljoner kronor kommer från Vinnova.