Ny på Jernkontoret
Först och främst – var kommer vi att möta honom?
Vad kommer du att arbeta med på Jernkontoret?
– Kommunikation är ett brett område och vi kan kommunicera på många sätt. Tanken är framförallt att jag ska arbeta med evenemang, olika utskick och digitala verktyg som är kopplade till publicering på webbplatsen jernkontoret.se, men också skapa kreativa inlägg på sociala medier. Jag kommer också att jobba med att producera film.
Och han är ingalunda ny i rollen.
Har du erfarenheter från tidigare arbeten som du kommer att ha nytta av på Jernkontoret?
– Ja. Min utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebros universitet utgör såklart en grund att stå på. De senaste åren har jag jobbat med kommunikation för fotbollsklubbar på svensk elitnivå, där det jag lärde mig vid skolbänken verkligen sattes på prov i praktiken.
– Jag hade ett stort ansvar och tog många initiativ hos fotbollsklubben Akropolis IF. Det jobbet var väldigt utvecklande, till exempel handlade det om att formulera sig i skrift, göra intervjuer, formge trycksaker och arbeta i olika bild- och videoredigeringsverktyg. Dessutom jobbade jag med att arrangera stora evenemang tillsammans med internationella företag såsom Unibet och Discovery.
Men han är ny i branschen.
Vad var det som lockade dig att helt byta bransch, från fotboll till järn- och stålindustri?
– Möjligheten att lära sig något nytt och bredda kunskaperna lockade mig att byta jobb. Jernkontoret fångade mitt intresse eftersom stål är ett fascinerande material och organisationen jobbar med viktiga samhällsfrågor.
En bransch som han imponeras av.
– Jag visste inte så mycket om järn- och stålindustrin, men ju mer jag läste på om branschen inför anställningsprocessen, desto mer intresserad blev jag av jobbet och av att bli en del av organisationen. Det är verkligen imponerande att en hel bransch har formulerat en så tydlig gemensam vision som handlar om att ta ansvar och bidra till en hållbar samhällsutveckling.