Volvo Cars ska megagjuta karossdelar i aluminium
För att förverkliga dessa ambitioner kommer Volvo Cars att investera 10 miljarder kronor i sin fabrik i Torslanda de närmaste åren, som en förberedelse inför tillverkningen av nästa generations elbilar.
Som en del av de planerade investeringarna ska företaget införa ny och mer hållbar teknik och tillverkningsprocesser på fabriken. Dessa inkluderar införandet av megagjutning av karossdelar i aluminium, en ny batterimonteringsanläggning och en helrenoverad målnings- och slutmonteringsverkstad.
Investeringarna följer på tillkännagivandet nyligen från Volvo Cars och battericellföretaget Northvolt om att man ska investera 30 miljarder kronor i utveckling och tillverkning av högkvalitativa batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvomodeller.
Båda investeringsplanerna utgör nya steg mot Volvo Cars ambition om att vara ett helt elektriskt bilföretag senast 2030 och speglar företagets åtagande för en långsiktig framtid i företagets hemstad Göteborg.
– Med de här investeringarna tar vi ett viktigt steg mot vår helt elektriska framtid och förbereder oss för ännu mer avancerade och bättre elektriska Volvobilar, säger vd Håkan Samuelsson i ett meddelande och tillägger:
– Torslanda är vår största fabrik och kommer att spela en avgörande roll i vår pågående omvandling när vi går mot att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030.
Införandet av megagjutning av karossdelar i aluminium för nästa generations elektriska Volvomodeller är en förändring som ska genomföras som en del av investeringspaketet. Megagjutning ska ge ett antal fördelar när det gäller hållbarhet, kostnad och bilprestanda under bilens livstid, och Volvo Cars är en av de första biltillverkarna som investerar i denna process.
Att gjuta större delar av bilens golvkonstruktion som en enda aluminiumdel ska sänka vikten, vilket i sin tur förbättrar energieffektiviteten och därmed bilens räckvidd.
Uppgraderingen av målningsverkstaden ska inkludera installation av nya maskiner och implementering av nya processer, som förväntas stödja den pågående minskningen av målningsverkstadens elförbrukning och utsläpp.
En ny batterimonteringsanläggning ska integrera battericeller och -moduler i bilens golvkonstruktion, medan monteringsverkstaden ska renoveras för nästa generations elbilar.
Logistikområdena ska även de att renoveras för ett förbättrat materialflöde och optimering av transport av gods och delar till anläggningen.
– Idag är en stor dag för Torslandafabriken eftersom vi med det här investeringspaketet förbereder den för framtiden, säger Javier Varela, head of engineering and operations på Volvo Cars i meddelandet och avslutar:
– Vår framtid som företag är helt elektrisk och det kräver en rad uppgraderingar i hela anläggningen för att säkerställa att Torslanda kan fortsätta att bygga premium-elbilar av högsta kvalitet.
Torslandafabriken har en årlig produktionskapacitet på 300 000 bilar och är en av Volvo Cars tillverkningsanläggningar som har varit i drift längst. Fabriken invigdes i april 1964 av Gustaf VI Adolf och var länge landets största enskilda arbetsplats. För närvarande kör Torslanda-fabriken treskift och sysselsätter cirka 6 500 personer.