23948sdkhjf

Krönika: Stålåret 2022

Max Fjaestad som arbetar med produkter och inköp på BE group berättar i en krönika om stålåret 2022. Det handlar om ett nytt år med nya möjligheter. Här följer några utdrag ur den.

Hur skönt var det inte att höra statsministern förkunna att landet nu ska avskaffa begränsningarna avseende pandemin? Människors törst efter konserter, teater och sportevenemang kan äntligen släckas. För egen del tänker jag verkligen ta alla chanser som ges. Sofflocket är utslitet, kylskåpet också.

Enligt stålverkens globala branschorganisation, World Steel Association, nådde den globala råstålsproduktionen 1 912 miljoner ton under 2021. Det är en ökning med 3,6 procent jämfört med 2020. Nästan hela ökningen av råstålsproduktionen skedde i västvärlden, eftersom Kina bromsade kraftigt under andra halvan av året. I Europa producerades under förra året 152,5 miljoner ton råstål. Det är en ökning med 15,4 procent jämfört med 2020.

De europeiska spotpriserna för malmbaserade produkter – i huvudsak plåt – sjönk under andra halvåret 2021. Efter bristsituationen under våren kom producenterna ikapp samtidigt som fordonsindustrin, på grund av den omtalade bristen på halvledare, inte konsumerade enligt sina prognoser. Det blev rekyl på de stora prishöjningar som varit.

Avtalspriserna, som styr på den nordiska marknaden ligger på en betydligt högre nivå än den vi såg under 2019.

Motsvarande spotpriser för skrotbaserade långa produkter, exempelvis balk och armering, sjönk betydligt mindre under hösten, men hade heller inte stigit lika mycket tidigare. I slutet av 2021 och i januari har spotpriserna ökat ganska snabbt. Det beror delvis på att skrotpriset ökat, men framför allt på skenande elkostnader. Avtalspriserna för långa produkter är vanligen på månadsbas och har följt spotpriserna ganska troget.

Skrotpriserna fortsätter att ligga på hög nivå. 

Våren är en underbar tid att följa, men vilken utveckling läget på stålfronten ska ta är ovanligt svårt att spå. Det står och väger. Plåtproducenterna säger att de har fulla orderböcker och att när tillgången på halvledare ökar så kommer fordonsindustrin att sluka stora behov för att producera ikapp sina sena order.

På köparsidan är man inte lika övertygad om att komponenterna kommer och man väntar in i det sista med att lägga order. Spotpriserna har legat ganska stilla under januari.

Sammantaget tycker jag att det finns förutsättningar för ett bra stålår, sannolikt med betydligt färre tvära kast. Sedan kan ju stormaktsbråk ändra på allt, men det hoppas vi slippa.

Max Fjaestad

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.062