23948sdkhjf

Kombinerar gjutning och additiv tillverkning

De har använt en ny metallegering med högre temperaturkapacitet och en kombination av gjutning och additiv tillverkning. Så har GKN Aerospace utvecklat en ny lättviktskonstruktion för den bakre turbinstrukturen, TRS i en flygmotor.

Förutom att vara en komplex lastbärande struktur hanterar produkten luftflödet från motorns lågtrycksturbin och maximerar den axiella dragkraften. Det är en nyckelkomponent för att förbättra effektiviteten hos en flygmotor.

Produkten ska vara både kortare och lättare jämfört med en traditionell TRS.

Demonstratorns optimerade balans mellan aerodynamisk prestanda, vikt och mekaniska egenskaper resulterade i en viktminskning på 14 procent vilket ska bidra till minskad bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp när den integreras in en flygmotor.

– På GKN Aerospace sätter vi en hållbar framtid för flyget i centrum för vår utveckling och samarbetet inom flyg-ekosystemen är nyckeln till detta. Den nya TRS-demonstratorn är ett bra exempel på hur nationell, regional, EU- och industrifinansierad verksamhet samordnas mot slutlig validering av ett innovativt koncept som kommer att bidra till vår resa mot klimatneutralitet, säger Henrik Runnemalm som är forskningschef för GKN Aerospace i ett meddelande.

Komponenten har tillverkats med lasersvetsning och additiv tillverkning vid Produktionstekniskt Centrum, PTC på Innovatum i Trollhättan. Aerodynamisk validering ägde rum vid en unik testanläggning på Chalmers tekniska högskola, finansierad av Vinnova genom det nationella flygtekniska forskningsprogrammet, NFFP.

Utvecklingen är en del av det EU-finansierade forskningsprogrammet Clean Sky 2.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078