Aluminiumfartyget är lossat i Oxelösund
Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn berättar för oss hur det gått.
– Fartyget Nephrite lossade aluminium och var färdiglossad i måndags kväll, berättar han och fortsätter:
– Pengarna som vi skänker går till UNHCR och riktat till Ukraina. Genom att skänka pengarna till UNHCR så dubblas insatta pengar genom Akelius Foundation.
De har inte många metalleveranser till och från Ryssland. Faktum är att Nephrite är det enda hittills i år.
– Vad gäller Ryssland och leveranser så är det små mängder via Oxelösunds hamn. Ett normalår så hanterar vi kanske två procent gods med ryskt ursprung. Totalt sett hanterar vi cirka fem till sex miljoner ton. I år blir det annorlunda så klart, berättar han för oss.
Hur hade ni önskat hantera situationen med ryska fartyg just nu?
– Framåt så efterlyser vi att politiken, det vill säga regering eller EU, sätter gemensamma regler för alla hamnar i EU. Varje vecka går hundratals fartyg från Ryssland till EU. Endast tre till fyra av dem är till Sverige varje vecka. Gemensamma regler sätter hårdare press och skapar bättre effekt än om enskilda länder tar egna beslut.
Och så var det ju det här med stålhamn. En sådan finns nämligen i Oxelösunds hamn. Men vad innebär det?
– Vi är ju nära kopplade till SSABs verksamhet och den hamnen som ligger inne på SSABs område kallar vi själva för stålhamnen. Det är en del av Oxelösunds Hamn ABs produktion och stuveri.
Begreppet stålhamn har dock i vissa artiklar använts i lite vidare mening berättar han vilket han tror beror på att de hanterar mycket stål och råvaror till stålindustrin.
– Stålhamnen är en specialiserad anläggning som just hanterar SSABs stora exportflöden, både från Oxelösunds- och Borlängefabriken. Den inkluderar lossning av tåg, lagerläggning och lastning till båt samt stuffning av container, avslutar Douglas Heilborn.