23948sdkhjf

Europas första batterianodfabrik invigd

Under fredagen invigde Talga Group sin batterianodanläggning i Luleå. Anoden görs av grafit från Vittangi.

Batterianodföretaget Talga Group kallar sin fabrik Europas första anodfabrik – Electrical vehicle anode factory, Eva.

Fabrikens ska tillsammans med batteritillverkare och bilföretag utveckla, producera och testa batterianoder och batterieceller i pilotskala. Detta för att sedan producera i stor skala. Fabriken är nu officiellt i drift.

– Idag är en stor dag i Talgas och Sveriges historia. Med Europas första anodfabrik i drift i Luleå kan vi nu se hur hela batteriindustrin i Sverige växer med stormfart, säger Talgas Europachef i ett meddelande.

De berättar att intresset från både kunder och partners är stort. Över 20 batteri- och fordonskunder ska stå på kö för att ta emot sina första leveranser av material för storskalig och kommersiell testning – samtidigt som underleverantörer ska stå på kö för att delta i projektet. Under de senaste två åren ska Talgas investeringar till 80 procent ha gått till lokala partners.

Den storskaliga anläggningen som planeras till 2024 ska ligga på Hertsöfältet i Luleå. Den ska kunna leverera 19 500 ton färdigt anodmaterial per år. Det ska räcka till 400 000 elbilar varje år. Anoden görs av naturlig grafit från Vittangi och utgör 40 till 50 procent av det aktiva materialet i ett bilbatteri.

Samtidigt planerar Talga för att sedermera kunna femdubbla produktionen till över 100 000 ton per år.

Hur länge kommer grafiten i Vittangi att räcka för att hålla batterianodfabriken igång när den levererar över 100 000 ton per år?

– Första delprojektet Nunasvaara södra är längst gånget med inskickad ansökan och så vidare. Detta planeras till 19 500 ton färdigt anodmaterial per år i 24 år, berättar Cen Rolfsson som är presschef på Talga Group för oss och fortsätter:

– Expansionsprojektet Niska har genomgått scoping study vilket vanligen följs av pre-feasability study, PFS och definitive feasability study, DFS. Scoping study anger ytterligare 85 000 ton färdigt anodmaterial i 14 år.

Han avslutar:

– Noterbart är att resurserna och därmed tidslinjer ofta ökar alltefter studierna och borrproven blir fler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.082