23948sdkhjf

Flytten hem en succé – trots aluminumbrist

Som vi tidigare berättat var det skenande fraktpriser och långa leveranstider som fick ABS Wheels att flytta delar av produktionen från Asien tillbaka till Europa.

Läs också: Flytten hem minskar påverkan av aluminumpriserna

Vi tar kontakt med företagets vd Andie Lahdo igen och frågar hur det gått.

– Jag är väldigt glad över att vi tidigt insåg att vi behövde styra om vår produktion av aluminiumfälgar och inköpskanaler till Europa, berättar han för oss. 

Flytten har medfört många fördelar.

– Den största fördelen är att vi nu har tre till fyra veckor från produktion till huvudlagret på Arlandastad. Så snabba leveranser har vi aldrig haft tidigare. En annan stor fördel som vi inte hade räknat med är att samtliga leveranser från Bergamo i Italien och Izmir i Turkiet går med lastbil. Detta har besparat oss massor av långa väntetider på container och inställda fartyg, berättar Andie Lahdo och ger ett exempel:

– En kollega i branschen berättade att hans containers blivit omdirigerade flera gånger av hamnarna i Hamburg och Rotterdam på grund av plats brist på båtarna upp till Sverige.

När vi hade kontakt i januari sa han att det kunde bli tal om prishöjningar på marknadsmässiga 6 procent. 

– Vad gäller priserna så har vi tyvärr fått flera små prishöjningar på fälgarna. Totalt sedan januari 2022 så är priserna uppe med cirka 17 procent jämfört med tidigare år. Vi har behövt höja med lika mycket mot slutkonsument för att behålla samma marginal på fälgarna.

Vad är den största anledningen till prishöjningarna? 

– Den största anledningen till prishöjningarna är bristen på aluminium och dyra frakter.

Han berättar om utmaningar framåt. 

– Vi ser en jätteutmaning framför oss redan kommande vintersäsong, och det är på grund av bristen av nytillverkade däck. Även om just däck inte är vår huvudprodukt så är det viktigt att däckleverantörerna får fram däck till kommande vinter så vi får sälja våra fina fälgar, förklarar han och fortsätter:

– Du har premium däcktillverkare som Nokian, Continental, Michelin och Pirelli med delar av sin produktion i Ryssland som kanske inte hinner ställa om på så kort tid. Nokian tillverkar 80 procent av sina däck i Ryssland och har cirka 1 600 anställda. Det blir nog tufft att ställa om allt där. Även stora däcktillverkare i Europa har blivit drabbade av Ryssland/Ukraina kriget. Många av fabrikerna har anställda från just Ukraina som tyvärr har fått återvända hem för att kriga.

Men de har en strategi för att lyckas framåt.

– Vi fokuserar framåt med ordentligt påfyllda lager. Idag har vi 100 procent fler produkter i lager jämfört med 2019. Det kommer vara ABS Wheels styrka och framgång kommande år, avslutar Andie Lahdo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.088