23948sdkhjf

Unikt svetsuppdrag i tunnel

Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå klar 2024. För att projektet mellan de nya stationerna Havneholmen och Ny Ellebjerg ska fortlöpa effektivt, har Vossloh fått i uppdrag att brännsvetsa räl i tunneln.

Vossloh Rail Services Scandinavia med underleverantörer är igång med att svetsa samman 1 100 räler på den södergående M4-linjen i Köpenhamn. För att säkerställa god kvalitet används mobil brännsvetsning. Det innebär att 950 brännsvetsar och 150 termitsvetsar ska genomföras i tvillingtunneln vid konstruktionen av det nära 5 kilometer långa spåret.

– Många järnvägsoperatörer vill minimera antalet termitsvetsar i sina spår och använda den mer högkvalitativa brännsvetsningen i stället. Trots allt så är kvalitetskraven och den tekniska standarden – i det här fallet för konstruktion av långsvetsade räler – identiska för mobil och stationär svetsning, säger Jimmy Hagström, vd för Vossloh Rail Services Scandinavia, i ett pressmeddelande.

Under den processorkontrollerade, helautomatiska brännsvetsningsprocessen värms räländarna upp med högspänningsmotstånd till en svetstemperatur på 1 400 grader Celsius och knackas sedan i hög hastighet mot varandra med hög hydraulisk kraft, utan införande av främmande material. Resultatet gör dessa svetsade ändar starkare och mindre benägna att spricka.

– Undvikandet av främmande material gör processen mycket säkrare för personalen och det är mer miljövänligt. Inga tunga lyft och betydligt mindre rök och damm. Det är bara några av många fördelar, säger Jimmy Hagström i meddelandet.

Tack vare godkännandet av den mobila brännsvetsen i Skandinavien är Vossloh för närvarande ett av få bolag med tillstånd att genomföra brännsvetsning i Danmark och Sverige – i Norge är de ensamma om det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125