Svenskt stål viker och böjer sig
I Stilrides tillverkningsprocess Stilfold böjs och viks stålplåt till rätt form. För att visa de många miljöbesparingarna har Stilfold gjort en beräkning på den nya Guldbron i Stockholm.
Och resultatet? Minskat klimatavtryck med 60 procent, skriver företaget.
– Stilfold har lyckats lösa ett antal nyckelfrågor kring miljömässig produktion inom stålindustrin, frågor som man länge haft problem och utmaningar med. Den här tekniken förenklar hela ledet från transport till färdig produkt, och dessutom ser vi en rejäl potentiell besparing vad gäller materialåtgång, säger Tue Beijer, grundare och upphovsman till Stilride i ett meddelande och tillägger:
– Stilfold stöper om förutsättningarna för i princip all stålproduktion framåt. Det passar dessutom perfekt in i de miljösatsningar och krav som sker på området just nu. Potentialen är enorm.
Men hur?
Jo, de förklarar att den första miljöbesparingen ligger i transport av råvaran. För Guldbron så mycket som 90 procent. En stor del av Guldbron tillverkades nämligen i Kina för att sedan transporteras i ett stycke till Sverige.
Då utgångspunkten är stålplåt kan man skicka platta paket som kan skäras upp och formas på plats, direkt på byggplatsen eller i närheten, skriver de. Genom att använda Stilfold skulle det först och främst kunna vara möjligt att använda svenskt stål som sedan viks och formas i anslutning till byggplatsen.
Konstruktionen där plåten bockas och böjs ska också leda till en hållfast produkt trots att man använder avsevärt mindre råmaterial än traditionellt. 20 procent mindre i fallet med Guldbron.
– Det här är inte en pekpinne utan ett sätt att sätta siffror i ett sammanhang. Det bygger på antaganden, men kvalificerade sådana. Och vi menar att effekten skulle varit drastisk om man använt vår teknik. Inte bara vad gäller transporten, som ändå är en liten del i helheten när det gäller klimatavtrycket från bron. Utan snarare genom att vi kunnat använda svenskt stål som vi vet har en mer miljövänlig tillverkningsprocess i ledet innan, avslutar Tue Beijer meddelandet.
Tekniken Stilfold är framtagen i Sverige av företaget Stilride som ligger bakom el-motorcykeln Sus1. Nu har man separerat bolagen bakom motorcykel och teknik, delvis som en följd av det stora intresset för den unika processen.