23948sdkhjf

Återvunna aluminiumlegeringar svaret på hållbarhet

Forskningsprojektet MaReAl, inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, har för avsikt att optimera material och produktion av bromsskivor, för att möta de kommande decenniernas hållbarhetsmål.

Enligt siffror från 2020 stod Transportsektorn för 20 procent av de globala koldioxidutsläppen. För att få ner utsläppen och bränsleförbrukningen är en åtgärd att använda sig av lättare fordonskomponenter.

Genom att ersätta grått gjutjärn i bromsskivor mot återvunna aluminium-kisellegeringar förstärkta med SiC-partiklar kan hållbarhetsmålen uppnås. Där det återvunna materialet är helt avgörande för att möta miljömålen. Dessa kompositer har passande egenskaper och komponentutformningen är optimerad för att förstärka prestandan ännu mer.

Men själva järnhalten är en av de mest utmanande aspekterna av återvunna legeringar, vilket leder till skadliga intermetalliska föreningar. Denna aspekt sammanfattar den begränsade högtemperaturstabiliteten hos Al-Si-matrisen och behovet av en nästan nätformig produktion för MMC:erna.

Lucia Lattanizi är postdoktor vid avdelningen för material och tillverkning vid Jönköping University och projektleder MaReAl. I ett pressmeddelande kommenterar hon vikten av att ständigt vara uppdaterad om hållbarhet och hur kunskapen om återvunna aluminiumlegeringar i kompositer är avgörande gör att utveckla lätta och hållbara produkter.

Denna kunskap kommer att vara relevant för kommersiella lösningar, forskningsstrategier och akademisk och livslångt lärande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063