Långdragna processer försvårar batterisatsning i Sverige
Långa och utdragna domstolsprocesser kring miljötillstånd försvårar EU:s inhemska satsning på batterier till elbilar. Det rapporterar Dagens PS om, med hänvisning till Bloomberg.
Enligt nyhetsbyrån har Talga Group i flera års tid väntat med att gå vidare med sin batterisatsning i Sverige. Det australiska företaget sägs kunna bidra med material för batteritillverkning för upp till en miljon elbilar årligen, vilket skulle kunna minska EU:s beroendeställning till Kina gällande syntetisk grafit.
Den syntetiska grafiten görs av koks och olja har 20 gånger så hög klimatpåverkan. Grafiten från Talga minskar klimatutsläppet i produktionen med cirka 3 ton Co2-ekvivalent per producerad elbil, jämfört med dagens grafit från framför allt Kina.
Nu har domstolsförhandlingarna kring Talgas miljötillstånd skjutits upp till februari 2023, konstaterar Bloomberg.
”Det skapar utmaningen för oss att fortsätta finansiera vårt företag medan vi väntar på att de svenska myndigheterna ska fatta ett beslut”, säger Martin Phillips, operativ chef på Talga.
Sverige är rikt på de mineraltillgångar som behövs för att producera elbilsbatterier. Men det ser mörkt ut för att komma igång med projekten.
”Medan Sverige har en månghundraårig historia av att utvinna metaller ur jorden och rankas som Europas största järnmalmsproducent, har nya projekt kantats av oro över miljön och intrång i den inhemska samiska befolkningen i norr vars renbetesrättigheter är avgörande för dess försörjning”, uppger Dagens PS, med hänvisning till Bloomberg.