23948sdkhjf

Han är ny vd för Bearbetningscenter

I början på oktober tillträdde Mikael Lindberg som ny vd på Bearbetningscenter i Kramfors. Vi har pratat med honom om den nya tjänsten – och tidens turbulens.

Mikael Lindberg kommer närmast från Tibnor AB, där han arbetade som försäljningsansvarig fär specialstål för mellersta och norra Sverige. Han har lång erfarenhet av stålbranschen, både i Sverige och runt om i Europa. 

Mikael Lindberg berättar för oss att det har varit två intensiva första veckor på posten.

– Det är mycket att sätta sig in i, allt från personalfrågor till produktionsoptimering. Jag har ju haft kontakt med företaget under ett antal år, som leverantör kan man säga. Jag har utifrån sett att det finns stor potential i företaget. Det har under ett antal år varit en brant tillväxt och den är planerad och beräknad att fortsätta växa. 

Vi frågar om han kommer att fokusera på något särskilt på sin nya post.

– Vi vill bli en stark partner inom skärandebearbetning. Det gäller både att utnyttja den maskinpark vi har, titta på framtida investeringar, jobba närmare med kunder och leverantörer och framför allt se till att vi har rätt bemanning och bygga på den bemanning vi har.

Vidare berättar Mikael Lindberg att det är svårt att få tag i operatörer och att många söker kvalificerad personal. Han menar att man antingen får hitta personer med bra utbildning, annars får man hitta bra personer som kan utbilda sig internt på företagen, vilket Bearbetningscenter gjort med flera anställda.

Du tillträder som vd i ganska turbulenta tider, lågkonjunktur och skyhöga elpriser bland annat – har det varit extra tufft?

– Vi måste få hjälp med den kostnadsbilden som vi har. Det innebär att vi har konstanta förhandlingar med våra kunder. Leverantörerna har sina priser och det är många som går ut med energitillägg till exempel. Att ta den kostnaden vidare i kundledet... ja, den är svår. Det är fin balansgång. Någonstans finns ju en slutkund och den kunden mäktar ju inte med hur stora prisförändringar som helst. Så det handlar ju om dialog med kunden, att man som industri ser till helheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.062