Danska Metalcolour har inga konkurrenter på hemmaplan
Fallande löv och höstfärger dominerar de sista kilometerna innan Metalcolour dyker upp ur diset i ett anonymt industrikvarter i Øster Toreby nära Nykøbing Falster. Företaget har 24 anställda i produktionen, som ytbehandlar metall direkt från stora valsar.
– Metalcolour är det enda företaget i Danmark som förmålar tunn plåt, säger fabrikschef Jakob Søndergaard Nielsen.
Ytbehandlingen sker direkt på tejprullen - från spolen. Materialet är typiskt aluminium, rostfritt kallvalsat stål, zinkförzinkat stål och elgalvaniserat stål i bandbredder från 250 mm till 856 mm. I en sådan rulle eller spole, som man säger i branschen, kan det vara upp till 3500 meter.
De behandlade metallbanorna används bland annat inom fartygsindustrin och bilindustrin där respektive underleverantör skär, stansar, rullar och böjer föremålen själva.
Förra året producerade Metalcolour 1,3 miljoner kvadratmeter ytbehandlad metall. Cirka 80 procent behandlades på båda sidor.
Metalcolour arbetar främst inom två segment. Det första är det dekorativa segmentet, medan det andra och största segmentet är teknisk målning.
– Vi lägger en yta på metall som till exempel täcker tak, kylskåp och väggar. När man ser en tråkig byggnad med trapetsformade paneler på fasaden kan det lätt vara paneler som vi har belagt, säger fabrikschefen.
Förutom dekorativ lackering belägger Metalcolour även gummi för metallbindning direkt på tejprullen. Det kan till exempel vara ett lager gummi för vibrationsdämpande bussningar, som sådana som en bils avgaser hänger i.
– När gummi ska appliceras på metallen lägger vi först en primer, och sedan kan kunden vulkanisera till exempel gummi efteråt, förklarar Jakob Søndergaard Nielsen.
Andra kompetenser som Metalcolour behärskar är att skära efter kundens mått, dela tejprullar i önskade mått och prägling, till exempel i form av en nubbyta som syns på dörrar.
Det hela görs på en imponerande lång maskin, en så kallad coil coater, som står ute i den stora produktionshallen. Maskinen är 100 meter lång och går 12 timmar om dagen, fyra dagar i veckan. På fredagar servas och underhålls den av två män, så att den är redo att spendera helgen med företagets övriga anställda.
På tal om bussningar för bilar, Metalcolour säljer till bilindustrin över hela världen.
– Cirka 75 procent av omsättningen kommer från vår tekniska målning av föremål, säger Jakob Søndergaard Nielsen.
Resten av intäkterna kommer från det dekorativa segmentet. Till exempel för tak, väggar et cetera inom kryssningsbranschen. Även om den branschen har varit tyst de senaste åren har det fortfarande skett goda framsteg i produktionen av nya fartyg. Inte lastfartyg, eftersom det inte finns så mycket bostadsyta i dem, och det är bostadsytorna som kräver brandskydd och fina ytor.
– Alla våra produkter är godkända av DBI Dansk Brand och Safety Technology Institute, säger Jakob Søndergaard Nielsen.
Produkterna ska klara olika klassificeringar beroende på om de ska användas i ett fartyg eller i en byggnad.
Bolagets främsta konkurrenter är de stora utländska stålverken och andra utländska coil bestrykare. På hemmaplan finns inga direkta konkurrenter.
Ordet "automation" används idag ofta inom järn- och maskinindustrin. Väldigt många företag saknar händer, och där det kan göras automatiseras det och kanske "hyrs in" några robotar. Men inte på Metalcolour i Øster Toreby.
– Huvudlinjen är automatiserad, men annars finns det inte så mycket automatisering att hämta på den sortens nischproduktion vi driver, säger Jakob Søndergaard Nielsen.
Energipriser är något som fyller Metalcolours sinne. Företaget är energiintensivt och använder både el och gasol (Liquefied Petroleum Gas), för de flesta känd som buteljerad gas. Hos Metalcolour har man inte gasen i de välkända orangea gasflaskorna, utan i en stor tank på baksidan.
Trots betydande prishöjningar på råvaror och osäkerhet på grund av corona, driftstopp i Kina och krig i Ukraina, räknar Metalcolour med både en högre bruttovinst och ett förbättrat rörelseresultat under innevarande verksamhetsår. 2021 nådde bolaget en bruttovinst på 18 miljoner, ett resultat före skatt på två miljoner och efter skatt på 1,7 miljoner DKK.
De förbättrade nyckeltalen ska uppnås bland annat genom att öka produktionen och det finns goda möjligheter till detta. Arbetskraftsmässigt är Metalcolour redan på plats och så länge den 100 meter långa coil coatern bara går fyra dagar i veckan finns det enligt fabrikschefen utrymme för produktionen att öka betydligt mer än de 30 procent som företaget är för närvarande siktar på.