23948sdkhjf

Hennes forskning om additiv tillverkning högintressant för flygindustrin

Pulverbäddbaserad additiv tillverkning har många fördelar, i alla fall när det kommer till flygindustrin. Några av dem är lägre kostnader, mindre åtgång av material och komponenter med lägre vikt.

Linda Squillaci är industridoktorand och ingår i företagsforskarskolan Smart Industry Sweden. Hon gör sin forskarutbildning på Högskolan Väst och samverkar bland annat med GKN Aerospace som tillverkar komponenter till flyg- och rymdmotorer. Och här kan hennes forskning göra skillnad.

– Pulverbäddsbaserad additiv tillverkning (AM) är högintressant för flyg- och rymdindustrin och andra industrier som tillverkar produkter i små volymer. Tekniken innebär att man bygger upp en produkt lager för lager med ett metallpulver och exempelvis laser som energikälla, säger Linda i ett pressmeddelande.

Vidare står det att man med hjälp av topologioptimering kan tillverka lättare komponenter som får flygmotorer att väga mindre och även ha en lägre bränsleåtgång.

– Med den här tekniken kan man också tillverka betydligt mer komplexa konstruktioner än vad som är möjligt med konventionella tekniker. Komponenterna kan med andra ord designas smartare, berättar Linda.

Hon är med i PODFAM, ett forskningsprojekt på högskolan där forskare och industripartner samarbetar för att utveckla pulverbäddbaserad AM för titan med laser som energikälla. Som mål har man att ta fram en tillförlitlig tillverkningsprocess med samma höga kvalitetskrav som finns inom flygindustrin idag.

– Mitt fokus är att utveckla grundläggande kunskap om hur titanets egenskaper påverkas i den här tillverkningstekniken. Jag undersöker bland annat hur olika parametrar för tillverkningsprocessen påverkar egenskaperna, mikrostrukturen och kvaliteten på materialet. Jag gör en rad olika tester i vårt labb, till exempel med olika fraktioner av titanpulver, säger Linda.

Hon fortsätter:

– Det är många olika faktorer som påverkar metallens egenskaper och det tar lång tid att bygga förståelse och kunskap om varje del.

Linda har tidigare arbetat på GKN Aerospace i Storbritannien och Sverige och har mycket erfarenhet av mekanisk provning därifrån.

– Mitt mål är att bygga bred kompetens inom både metalliska material och mekanisk provning, säger hon avslutningsvis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078