Samarbete ledde till nytt serviceavtal
Samordning av inköpsprocesserna hos Outokumpu i Sverige ledde till samverkan med ABB för ett helt nytt serviceavtal. Som grund för servicearbetet ligger livscykelanalys av både material och kompetens.
För några år sedan började koncernen se över sina inköpsprocesser med syftet att utveckla arbetssätten. Johan Eriksson svarade som inköpschef för kategorin ”Material och tjänster för underhåll” för förändringsarbetet när det gällde service och material från ABB.
Inledningsvis har detta arbete främst berört de svenska anläggningarna.
"För underhållskategorin bildade vi arbetsgrupper med representanter för de olika anläggningarna och en av grupperna tog sig an underhåll av automationssystemen", säger Johan Eriksson som ledde gruppernas arbete.
"Här kom ABB in som samarbetspartner. Mycket av både hårdvara och mjukvara är levererat av ABB."
Personal och reservdelar
Arbetsgruppen konstaterade att det finns hög, egen kompetens för automation inom Outokumpuanläggningarna men inte tillräckligt med personal för att hålla fullgod backup för akuta, men även vissa planerade underhållsåtgärder. Ett annat problem var reservdelsförsörjningen för koncernens automationsingenjörer.
”En del köptes via ABB, en del via distributörer, ofta svårt att veta var köpen skulle göras”, konstaterade gruppen.
I januari 2012 startade en nära samverkan med ABB för ett konkret serviceavtal inom ramen för ett övergripande ramavtal mellan koncernerna.
"En första viktig del var att utreda hur vi kunde säkerställa kompetens hos både oss och ABB för den backup vi ville ha", säger Johan Eriksson.
Målet är att gemensamt med ABB hitta en modell för kompetenssäkring.
"Det är livscykelanalys av kompetensförsörjning. En andra del i samarbetet är traditionell livscykelanalys på utrustning som Outokumpu låtit utföra tidigare i olika perioder men som nu genomförs i större skala."
Niclas Lestander, säljansvarig för ABB:s svenska serviceverksamhet, berättar att livscykelanalyser blir allt mer viktiga som grund för underhållsarbetet.
"ABB håller på att ta fram en ny form av serviceavtal som ska ersätta Värdevårdsavtalen och i dessa avtal kommer livscykelanalys normalt att ingå."
Andra grundbultar i den nya avtalsformen är avtalsuppföljning och personsäkerhet, det senaste självklart viktigt i verksamheter som Outokumpus.
"Det är också positivt med de gemensamma kompetensplanerna", säger Niclas Lestander, en av de många från ABB som medverkar i servicesamarbetet.
Johan Eriksson berättar att de söker ett långsiktigt leverantörssamarbete för att tillsammans sänka kostnader och förbättra förutsättningarna för produktionen.
"Det har vi nu med ABB."