23948sdkhjf

Underleverantörer ser mörkt på konjunkturen

Under Elmia Subcontractors första dag presenterar Svensk Industriförening, Sinf, sin senaste Underleverantörsbarometer och siffrorna talar sitt tydliga språk
Det är dystra toner som når Elmias utställare och besökare första dagen. Sinf menar på att krisen är här för att stanna och tyvärr är siffrorna lika oroande som hösten 2008. Underleverantörsbarometer visar att underleverantörerna förbereder sig på ytterligare nedgång på grund av den vikande konjunkturen och det oroliga ekonomiska läget i södra Europa, framgår det i ett pressmeddelande.

Satsar på flera kunder och marknader
Stor majoritet av underleverantörerna har oförändrad eller minskad omsättning och ser ingen vändning förrän efter sommaren 2013. Nu rustar man sig genom att öka sälj- och marknadsföringsinsatserna och sprider riskerna på fler kunder i fler branscher.

Sinfs Underleverantörsbarometer görs kvartalsvis bland mindre och medelstora underleverantörer. Barometern för det tredje kvartalet som avlutades den 2 november visar bland annat på följande resultat gällande konjunktur- och ordernedgång samt de satsningar som görs för att klara sig genom konjunkturnedgången:

Drygt sex av tio underleverantörer bedöms vara inne i lågkonjunktur och nära tre av tio bedömer att det kommer gå ytterligare neråt.

Omsättningen minskar
35 procent av underleverantörerna har minskat omsättningen sedan föregående kvartal, vilket är dubbelt så många som vid förra mätningen i augusti. Nästan fyra av tio företag bedömer att orderingången minskar i kvartal fyra jämfört med kvartal tre 2012, vilket är drygt dubbelt så många som vid förra mätningen i augusti.

Satsningar
Däremot visar barometern att 76 procent av företagen kommer att behålla sin personalstyrka. För att förbereda sig i lågkonjunkturen säger tre underleverantörer av tio att de kommer öka sina marknadsförings- och säljinsatser och även öka antalet kunder.

- Det vi ser i Underleverantörsbarometern är en kraftig nedgång som företagen bedömer vända tidigast om cirka ett år. Det finns en oro för att södra Europas ekonomiska kris kan drabba svenska företag och över att banksystemen kommer att påverkas. Situationen påminner om nedgången 2008 men det positiva är att företagen är mer proaktiva nu jämfört med då. De ökar sina marknadsförings- och säljinsatser och arbetar med att få fler kunder i fler branscher. I alla händelser gäller det att företagen gör sin analys och agerar, säger Anders Ekdahl, VD för Sinf.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.061