23948sdkhjf

På väg ut i världen med fördubblad export

UNDEXO, Underleverantörernas Exportorganisation, och ordföranden Anders Ekdahl presenterade på Elmia för fjärde året i rad rapporten om hur de mindre och medelstora företagen ser på export.
Presentationen hölls på Elmia Subcontractor och bland andra medverkade även utrikesdepartementets statssekreterare Gunnar Oom, Robert Wickman, EKN och Magnus Gustafson, Regionförbundet Kalmar län. Ett av Gunnar Ooms mest bejublade besked var att man lovar att se över ett av UNDEXOS starkaste önskemål; en gemensam satsning att svenska underleverantörer ska få offentligt stöd att synas i mässliknande sammanhang ute i världen.

- Trägen vinner alltid. Förra året krävde vi en exportcheck för att underlätta för svenska företagare att söka nya marknader utanför Sveriges gränser. Den är på gång. Nu fick vi löfte om att lyfta fram frågan om internationell synlighet. Klart att jag är nöjd, säger Anders Ekdahl, ordförande UNDEXO i ett pressmeddelande.

Ökad intresse för export
Exportkartläggningen, som är Sveriges största i sitt slag, visar tydligt att företagen är alltmer intresserade av export, men även att det dels behövs ett offentligt stöd för att driva på exportinvesteringar, dels en bättre information det offentliga exportfrämjandets visar redskap.

- Det är ingen tvekan om att företag nu tänker export i allt högre grad. För att skapa fler framgångsrika exportföretag krävs dock stimulans för att komma vidare. I dag finns det stöd från de offentliga exportfrämjarna, men de är för osynliga i målgruppen och det behövs fler leverantörer av exportservice, säger Anders Ekdahl.

UNDEXO bildades i samband med Elmia Subcontractor i Jönköping 2009 i närvaro av bland andra handelsminister Ewa Björling. Den reviderade devisen lyder ”Fördubblat antal exporterande företag inom fem år”. Ett av Då var målet detsamma hos handelsministern och UNDEXO: ”Fördubblad export inom 5 år”, men insatserna för att få ut de mindre och medelstora företagen på exportmarknaderna saknar UNDEXO. Med tanke på veckans svarta rubriker gällande varsel i industrisektorn är ställdes frågan om export någon gång varit viktigare.

- Det tror jag faktiskt inte. Lyckas svenska små och medelstora företag etablera sig på den internationella scenen borgar det för en uppgång på den inhemska markanden. Vi måste se till synergieffekten, säger Anders Ekdahl.

Dessutom avhandlades frågan hur väl företagarna känner till exportfrämjarna i Sverige. Inom det offentliga exportfrämjandet finns bra hjälp och många redskap som företagen kan använda, men hur används de? I undersökningen har vi ställt frågan: Känner du till dessa verksamheter och vad de har för tjänster att erbjuda? Exportrådet och Exportkreditnämnden fick godkänt, men kunskap kring övriga främjare är väldigt låg. Panelen efterlyste regionala insatser och riktad kunskapsinformation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078