23948sdkhjf

EU-krav på vätgastankstationer

År 2020 krävs ett nätverk av tankstationer för vätgas med max 30 mil mellan varje station
Europeiska Kommissionen har, som ett led i omställningen till ett mer hållbart energi- och transportsystem, kommit med ett nytt direktiv, Clean Power for Transport Directive, som förpliktigar alla medlemsstater att bygga upp en infrastruktur och tankningsmöjligheter för alternativa bränslen. Enligt direktivet måste de nya fordonsbränslen som gradvis introduceras under de kommande åren, däribland vätgas, etableras över hela Europa och på ett koordinerat sätt.

- I Sverige har vi god kompetens inom alla de tre bränslealternativ som nämns i direktivet och även möjlighet att själva producera dem. Här öppnas fina möjligheter för svenska företag att skapa nya jobb vid utbyggnaden av den europeiska infrastrukturen, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige.

-Det är en viktig och tydlig signal från EU om att man menar allvar i omställningen av transportsektorn. Nu behöver också våra myndigheter delta i arbetet med att ta fram planer för infrastrukturen, vilket sker i andra länder. Större infrastrukturpaket kan få europeisk medfinansiering, vilket vi inte vill gå miste om, fortsätter Björn Aronsson.

Framtidstransport
Vätgas och bränslecellsteknik har utvecklats under flera decennier och är nu kommersiellt mogen för fordon. Flera biltillverkare säger sig redo att lansera bränslecellsbilar på marknaden inom ett till tre år. Dessa bilar kommer till en början att vara dyrare än vanliga personbilar men kostnaden beräknas sjunka allteftersom produktionsvolymen ökar. En förutsättning för att få ut de här fordonen på marknaden är förstås att det finns tankstationer med vätgas.

Tyskland, Japan och USA är exempel på enskilda länder där myndigheter och näringsliv sedan flera år samverkar för att bygga upp en infrastruktur för vätgas. I Sverige har från statligt håll hittills inte visats sådant intresse, men nyligen har Trafikverket ställt sig bakom en nationell studie för vätgas som fordonsbränsle. Arbetet involverar företag, institut, högskolor och offentliga organisationer och är en del av en större europeisk etableringsplan med stöd från EU.

I Sverige är det Region Skåne och Malmö stad som går före med de första svenska upphandlingarna av vätgasdrivna personbilar. Även i Falkenberg kommun finns det ett politiskt beslut om att ta fram en strategi för vätgas, med ambitionen att bygga en tankstation längs E6.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078