Kurs
Anskaffning av säkra maskiner
Totalt SEK 5 850 exkl. moms
Period(er)
Löpande anmälan
Målsättning
Vad måste du tänka på när du tar nya eller renoverade maskiner i drift? Vilka säkerhetsaspekter måste beaktas vid inköp av maskiner? Den här utbildningen omfattar hela livscykeln – från beslutet om att investera i en ny eller begagnad maskin, till urdrifttagning, avyttring eller skrotning. Dessutom står utformningen av kravspecifikationer utifrån en säkerhetsteknisk synvinkel i fokus. Du lär dig mer om vad du ska tänka på när du använder maskiner på nya ställen. Det är särskilt viktigt när en maskin ska användas eller tas i drift (släpps ut på marknaden) i ett annat land eller på ett ställe där annan lagstiftning gäller.
Innehåll
- riskhantering och tillhörande kostnader
- roller och ansvarsområden för alla personer som deltar i inköpsprocessen
- inköpsstrategi: leverantörens omsorgsplikt
- maskinspecifikation (specifikationskrav)
- hitta möjliga leverantörer
- utformning av ett köpeavtal, kontraktstilldelning
- överlämnande av maskinen/process för godkännande före köpet
- inköp av använda maskiner
- gränsöverskridande användning av maskiner
- kostnadsnyttoanalys
Målgrupper
- underhållstekniker
- tekniska chefer, driftschefer
- säkerhetsansvariga och skyddsombud
- inköpare/investeringsansvariga
- konstruktörer
- planerare
- systemintegrerare
Dina fördelar
- Dra nytta av vår praktiska kunskap vid behovsanpassade inköp av maskiner.
- Vi ger dig rekommendationer när det gäller det rättsliga skyddet mot maskiner med defekter.
- Se till att använda dina resurser på ett sätt som är anpassat efter dina behov så att du kan identifiera och beakta alla relevanta aspekter i inköpsprocessen.
Observera
Undervisningsspråk och material är på engelska.