23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Komplexa byggprojekt i en digital tid

Så kan du enkelt få en överblick på byggprojektets olika faser och ett bättre teamwork

I dagens byggprojekt är det ofta många aktörer inblandade, vilket kan leda till större förvirring och bristande uppföljning på avtal. Har man inte koll på allt kan man snabbt tappa överblicken och det kan innebära missnöjda samarbetspartners och leverantörer på byggarbetsplatsen. Som tur är finns det teknologi som kan hjälpa framtidens byggerier. Bland dessa nämns Bluebeam Revu.

 Många aktörer att ta hänsyn till

Det är liv och rörelse och många inblandade i ett byggprojekt, bland dessa inkluderar: arkitekt, ingenjör, entreprenör, underentreprenör, platschef och byggherre. Det är med andra ord mycket folk att hålla reda på och därför är det viktigt att ha en bra överblick.

 Har du inte kontroll över ditt byggprojekt kan det så småningom överskrida budgeten, och det vill du gärna undvika. Ta till exempel den praktiska nivån på byggarbetsplatsen, här har vi många professionella arbetare i form av snickaren, elektriker, rörmokaren etc. Det är därför riktigt svårt att hålla koll på alla på en gång. Med ett smart digitalt verktyg kan du hålla reda på allt detta utan krångel.

 Gör uppgifterna lättare – från start till mål

Det finns många sätt att hålla koll på en byggprocess. Det slutar dock ofta med att projekt framskrider på ett eller annat sätt. Därför måste du dra nytta av den senaste tekniken som innehåller lösningar för så kallad byggkommunikation över hela byggprojektet. På så sätt kan du enkelt följa helhetsplanen för det enskilda bygget. Vilka uppgifter görs? Vad behöver göras och vem är ansvarig för det? När ska det vara klart? Vad kostar det?

Om du använder en digital plattform som alla projektparter har tillgång till, kan du samla svaren på alla dessa frågor på ett och samma ställe – och det underlättar processen avsevärt.

Avsluta projekten till tiden – varje gång

Genom att använda ny teknik för att hantera byggprojektet kommer du att underlätta arbetsflödet för alla projektparter, eftersom alla enkelt och snabbt kan få en överblick. Alla har samma plan att följa, och ingen står utan att känna till budskapet. Om en snickare eller elektriker till exempel är i tvivel om något, är de bara några få klick från att få svar.

Få allt ni avtalat ned på skrift och håll koll på vem som sagt vad

En annan stor fördel med att använda sig av ett digitalt projektledningsverktyg är att det kan samla all pågående kommunikation så att alla parter kan hitta den igen om de blir tveksamma om något eller glömmer vad som avtalats.

Med stora byggprojekt går det inte heller att undvika att det uppstår fel och problem på vägen. Här är det också viktigt att ha all kommunikation skriftligt så att man tydligt kan se vem som är inblandad i felet, vad det beror på och när det hände. På så sätt är det också mycket lättare att rätta till så att det inte händer igen, eftersom du har möjlighet att vända dig till just de parter som gjort felet.

Vid allvarligare fel, som har stor betydelse för hela bygget, är det ännu viktigare med skriftlig kommunikation.

Tipsa en kollega

0.015