Positiva signaler från svensk leverantörsindustri
Återhämtning efter krisåren. Nu försiktig optimism. Det syns ett ljus i tunneln. Så beskriver FKG – Fordonskomponentgruppen utvecklingen för fordonsindustrins svenska leverantörsled
Dock har antalet anställda inom leverantörsindustrin inte ökat i motsvarande omfattning – man har gått från 67 300 årsanställda till 70 700, en ökning med 5,1 procent.
– Produktiviteten har istället ökat bland företagen, förklarar Fredrik Sidahl, VD för FKG i ett pressmeddelande.
Ljusare marknad
I anslutning till pressträffen i Göteborg presenterade FKG även en första indikation från medlemsbarometern Vägvisaren. I linje med kvartalsrapporterna från Scania och AB Volvo, visar även den på en allt positivare bild bland medlemsföretagen, d v s förväntade ökande volymer och med dem ett ökat anställningsbehov.
– Vi kan se ljuset i tunneln. Om det var nedåt i november, så har det vänt uppåt, säger Per-Ewe Wendel, styrelseordförande för FKG och tidigare koncernchef för Plastal.
Moln på leveranssidan
Enligt FKG:s analysansvarige, Yasmine Heper-Mårtensson, är det främst leveranser till tunga fordon som ökat bland de svenska leverantörerna. Idag går 70 procent av leveranserna till den tunga sidan. Dock är inte allt ljust inom den svenska leverantörsindustrin. Nästan vart fjärde företag i FKG:s studie visar på svag likviditet, d v s har en låg fallhöjd. Enligt Fredrik Sidahl är därför en skärpning av lagstiftningen kring betalningstider ett måste, inte minst för att stärka de små och medelstora företagens ställning mot stora företag.
– Vi har precis gått in med vårt remissvar till Justitiedepartementet. I det förordar vi en tvingande lagstiftning om 30 dagars betalningstid. Vi har även fört fram våra i synpunkter i frågan till Näringsdepartementet, berättar Fredrik Sidahl.
Inspiration från Tyskland och Storbritannien
Avslutningsvis tog Fredrik Sidahl upp tanken på en mer sammanhållen svensk fordonsindustri, och en politisk och industriell strategi för att nå dit. Han talade i termer om ”återindustrialisering” och ”innovationskraft”.
– Det räcker att titta på hur man arbetar i Tyskland och Storbritannien med en sammanhållen strategi kring fordonsindustrin, sa han.