23948sdkhjf

Biljätten öppnar center för 3D-utskrift av metallkomponenter

Ford har öppnat ett center i Köln, Tyskland, vilket utrustats med tolv högteknologiska skrivare för tillverkning av plast- och metallkomponenter i varierande storlekar.

– Vi kommer i första hand tillverka verktyg och i andra hand hjälpmedel för vår egna produktion vid centret, säger Nurah Al-Haj-Mustafa, 3d-printingenjör vid Fords nya center.

Det kan handla om mätverktyg för att kontrollera dimensioner eller för att fästa Fords logotyp, men i framtiden planerar fordonstillverkaren även att additivt tillverka karosseridetaljer med hjälp av skrivare och robotar. Komponenter för piloter och småseriebilar kommer också kunna tillverkas i det nya 3D-printcentret.

Den största skrivaren kommer kunna producera delar som väger 15 kilo och är 2,4 meter långa, 1,2 meter breda och 1 meter höga. Det framgår av ett pressmeddelande från Ford.

Ford kommer i första hand tillverka verktyg och i andra hand hjälpmedel vid centret

Användningen av AM kan också spara tid såväl som pengar vid tillverkning av komponenter i små volymer. Upp till hela 80 procent jämfört med dagens konventionella gjutprocess, uppskattar Ford. Det finns även besparingar att göra på materialsidan. Fords forsknings- och innovationscenter i Aachen i Tyskland driver just nu ett pilotprojekt för att kunna återanvända plastgranulat från olika additiva tillverkningsmetoder. Printcentret har redan tagit fram ett dörrkantskydd som nu testas i slutmontering och kan användas på andra arbetsstationer i framtiden. Ett ergonomiskt förbättrat hjälpmedel för montering av krockkuddar testas också. Vidare har Ford även 3D-printat flera delar för den framtida produktionen av den helelektriska bilmodell som ska tillverkas i Köln. 

Bland annat har 1800 skyddsdetaljer som ska säkerställa att dörrarna inte skadas under transporten till produktionslinjen, printats. Via en app kan alla Ford-anställda enkelt komma i kontakt med centret där de kan dela ritningarna på den del de vill ha printad.

– Jag är glad att vi kunnat öppna vårt nya 3D-printcenter innan vi lanserat vår nya elbilsmodell. Detta gör det möjligt för oss att skaffa oss värdefull erfarenhet, säger Rene Wolf, vd för produktionsenheten Ford-Werke.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078