23948sdkhjf

EMO 2023 tillbaka efter pandemin

EMO 2023 greppar bland annat cobotar och hållbar produktion när mässan hålls den 18-23 september. En covideffekt är avsevärt bättre kvalitet på besökarna, framkom vid presskonferensen i Stockholm.

– Hållbarhet ska genomsyra 2023 års EMO och Hannovermässan sätter nu även solceller på taket till flera mässhallar, berättade Martin Göbel, ansvarig för mässan EMO när EMOs generalagent i Sverige, Trade Fair Agency, höll presskonferens.

På mässan kommer utställare och besökare från tillverkningsföretag inom maskin, verktyg, och robotik och andra producerande företag. Under mässan kommer cirka 120 000 besökare från totalt 149 länder.

– Till mässan kommer världen i stället för att alla besökare och utställare flyger ut till olika destinationer. EMO är det största fönstret mot marknaden där vi kan lansera vår nya maskin SwedTurn ST300X. Det är en mässa där både SMTs och SVMF-medlemmarnas kunder och leverantörer träffas, säger Johnny Prydz, försäljningsdirektör för svenska maskintillverkaren SMT, EMO-utställare och styrelsemedlem i SVMF.

Tillverkningsföretag inom Europa har ställts inför en rad olika utmaningar. Det är allt från höga energikostnader och personalkostnader till brist på kvalificerad arbetskraft och tillförlitliga leveranskedjor för komponenter. Men en rad av dessa problem ger upphov till innovation. Användningen av digitalisering, artificiell intelligens, robotik och automationslösningar kan generera i stora produktionssteg. Dessa lösningar utlovas att visas upp på EMO.

– Mässor har generellt, som en naturlig följd av covid, haft en trend med minskat antal besökande, även om en stor ökning skett den senaste tiden, berättade Martin Göbel, ansvarig för EMO när EMO:s generalagent i Sverige, Trade Fair Agency.

Chris Schmidt vd för WhizCut håller med och fyller i att EMO 2023 är den första världsmässan efter att alla reserestriktioner efter covid släppt. Han ser fram emot många besökare och en stor spridning av besökare.

– Den stora bredden av besökare är det mest fantastiska med EMO för oss som svensk verktygstillverkare. Både slutanvändare och distributörer från länder runt om hela världen besöker vår monter. Det gör att den totala affärspotentialen av EMO är betydande för WhizCut och alla andra deltagande företag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125