23948sdkhjf

Koboltfria batterier – en framtida elbilsrevolution?

Litiumfosfatbatterier, även kallade LFP-batterier, har ansetts vara långsamma att ladda. Nu ska ett nyutvecklat batteri från kinesiska CATL sätta punkt för detta – helt utan den dyrbara metallen kobolt.

Den kinesiska batteritillverkaren CATL har presenterat världens första supersnabbladdande LFP-batteri, helt utan kobolt och nickel. Batteriet, som heter Shenxing, kan leverera en räckvidd på 400 km efter endast tio minuters laddning.

Om detta uppfylls i praktiken så är det något av en revolution.

LFP-batteriet, som är fritt från kobolt, kallas även litiumjärnfosfatbatteri. LFP-batterier är billigare att producera eftersom de bland annat inte är uppbyggda med de dyra metallarna kobolt och nickel.

Enligt CATL utnyttjar Shenxing en ny nätverkskatodteknologi med hjälp av ett nanokristalliserat LFP-katodmaterial för att skapa ett superelektroniskt nätverk.

Detta nätverk ska sedan underlättar utvinningen av litiumjoner och det ska utmynna i snabbare laddningssignaler.

Genom en teknik som möjliggör temperaturreglering inuti cellerna har CATL lyckats skapa feltestningssystem i realtid som kan lösa problemen med snabbladdning, vilket även gör Shenxing-batteriet säkrare vid användning.

Enligt Gao Huan, teknisk chef hos CATL, kommer massproduktionen av Shenxing vara igång i slutet av detta år.

Litiumjärnfosfatbatteriet är en typ av litiumjonbatteri som använder litiumjärnfosfat som katodmaterial och en grafitisk kolelektrod med en baksida av metall som anod.

Tack vare lägre tillverkningskostnad, hög säkerhet, låg toxicitet och lång livslängd är LFP-batterier populära för fordonsanvändning. Under 2022 var marknadsandelen för batterier av LFP-typ bland elbilar 31 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.112