Verktyget som ska underlätta problemlösning på distans
Den nya tekniken har AP&T valt att kalla Remote Guidance Support och där ska kunderna kunna guidas, från problem till lösning.
– Vi utvecklar hela tiden vårt erbjudande för att kunna ge våra kunder så bra och effektiv support som möjligt. I vår senaste tjänst Remote Guidance Support ingår ett androidbaserat headset med kamera, hörlurar, mikrofon och monitor som kundens operatörer och tekniker kan använda för att visa oss vad de behöver hjälp med. När båda parter har exakt samma bild framför ögonen blir det mycket enklare att räta ut frågetecken, ställa diagnos och snabbt komma fram till vad som behöver göras. Enklare problem kan ofta lösas på distans av kundens egen personal med vår hjälp, vilket förstås sparar både tid och pengar, kommenterar Mats Kinnby chef för Global Technical Support på AP&T.
Headsetet fungerar som en vanlig smartphone där kommunikationen sker via wifi eller mobilnätet.
– Med headsetet har användaren båda händerna fria, vilket är en fördel om man behöver flytta på saker som är i vägen eller peka på någon detalj. Dessutom är utrustningen vibrationsdämpad, så att vi slipper skakiga kamerabilder. Och tack vare den lilla monitorn som ingår i headsetet är det också möjligt för oss att visa ritningar, bilder och skriftliga instruktioner för teknikern på plats vid maskinen, säger Mats Kinnby.