Zink och luft kan ersätta litium i framtidens elbilsbatterier
Litiumjonbatterier är ett populärt val som batterisystem för elbilar.
Kostnaden och resurstillgången är ett par begränsningar som gjort att branschen ständigt söker nya alternativ.
Nu har zink-luftbatterier poppat upp som ett möjligt svar på fordonstillverkarnas önskemål.
Det är Edith Cowan University, ECU, som genomfört en studie med zink-luftbatterier som består av en negativ zinkelektrod och en luftpositiv elektrod.
– Uppladdningsbara zink-luftbatterier blir mer tilltalande på grund av deras låga kostnad, miljövänlighet, höga teoretiska energitäthet och inneboende säkerhet, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar i ett pressmeddelande från det australiska universitet.
ECU:s Dr Muhammad Rizwan Azhar ledde även projektet som upptäckte litiumjonbatterier.
– Med nästa generations långdistansfordon och elektriska flygplan så ökar behovet av säkrare, mer kostnadseffektiva och högpresterande batterisystem som kan överträffa kapaciteten hos litiumjonbatterier, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar.
ECU:s genombrott har gjort det möjligt för ingenjörer att använda nya material, såsom kol, billigare järn- och koboltbaserade mineraler för att göra effektiva zink-luftbatterier.
– Den nya batteridesignen har varit så effektiv att den låg nära den teoretiska spänningen vilket resulterade i en hög toppeffekttäthet. Förutom att revolutionera energilagringsindustrin bidrar detta genombrott avsevärt till att bygga ett hållbart samhälle, minska vårt beroende av fossila bränslen och mildra miljöpåverkan, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar.