23948sdkhjf

Frosio-inspektörens viktiga roll i rostskyddsmålning

Att ha en Frosio-inspektör med sig före, under och efter rostskyddsmålning är snart ett faktum inom branschen. Men för att bli certifierad Frosio-inspektör behöver man genomgå en 80 timmars kurs. Tidigare fanns kursen endast på norska i Sverige, men nu är delar av den även på svenska, med målet att fler ska genomföra kursen.

Vattenfall och Trafikverket har satt i sina nya standarder att en Frosio-inspektör behöver vara kontrollant före, under och efter rostskyddsbehandlingar. Det innebär att trycket på inspektörer sannolikt kommer öka genom åren då det idag endast finns cirka 100 utbildade i Sverige.

En Frosio-inspektör anlitas för att hjälpa till och kontrollera rostskyddsmålningen som utförs. Inspektörerna förutser att byggnadskonstruktionen och objektet får rätt korrosionsskydd för att få en så lång livstid som möjligt.

Men för att bli certifierad Frosio-inspektör behöver man genomföra en kurs som är lagd på 80 timmar och består av både praktisk och teoretisk inlärning. Tidigare har kursen utförts på norska vilket har varit en utmaning för en del svenskar som deltagit på kursen. Men nu har de gjort om delar av kursen för att det ska bli enklare för studenterna att delta.

– Tidigare har kursen varit två veckor i klassrum. Men nu är det bara en vecka i klassrum då vi har tagit fram en läroplattform på svenska så man kan studera självständigt online på distans, förklarar Andreas Vestre som arbetar för företaget Inspection Works AS och undervisar på Frosio-kurserna.

Med den nya plattformen hoppas de att det ska bli lättare för studenterna att studera. Oftast har studenterna egen familj och bor på alla möjliga ställen i vårt avlånga land. Det kan både bli dyrt och krävande för den som studerar att delta på kursen. Men nu kan de studera delar av kursen på distans.

Historien bakom Frosio började på mitten av 80-talet som ett samarbete med den norska oljeindustrin.

Men nu på senare år har Trafikverket och Vattenfall infört kraven på Fosio-inspektörer i sina standarder. Det gör att fler svenskar ser värdet i att ha ett certifikat även när de arbetar i Sverige och efterfrågan på certifikatet har ökat. Andreas Vestre

– Det blev enorm boom i oljeindustrin. Men kvalitén på ytskyddsinspektörerna var dåliga då de ofta kom från efterkrigstidens varvsindustri och var inte utbildade att arbeta med stora stålkonstruktioner. Offshoreindustrin var väldigt utmanade med aggressiv miljö. Där ifrån bildades Frosio 1986 då de genomförde sin första inspektionsutbildning, förklarar Andreas.

Sedan dess har de utbildat över 10 000 Frosio-inspektörer globalt.

– Programmet är absolut störts i Norge, men det är även känt runtom i världen, särskilt Europa och Asien.

Många svenskar arbetar i den norska energibranschen, men trots det har det inte skett mycket utveckling i Sverige.

– Men nu på senare år har Trafikverket och Vattenfall infört kraven på Fosio-inspektörer i sina standarder. Det gör att fler svenskar ser värdet i att ha ett certifikat även när de arbetar i Sverige och efterfrågan på certifikatet har ökat.

Idag finns det runt hundra certifierade Frosio-inspektörer i Sverige. Genom att ändrat på utbildningens format till viss del digital och att vissa delar är på svenska hoppas Andreas Vestre att fler ska söka till kurserna.

– Oavsett om du har en teoretisk bakgrund eller en praktisk bakgrund kommer utbildningen att ha sina utmaningar, men man lär sig mycket.

Hela kursen avslutas med en examen som är sista dagen i klassrummet.

– Det är en ganska stor examen, men under utvecklingsperioden har man förhoppningsvis lärt sig tillräckligt för att klara den. Det är en fyra timmar lång tentamen med teori och en fyra timmars tentamen som är praktisk där man arbetar som inspektör.

Vad brukar ni få för respons på kurserna?

– Många säger att de har användning av det som de har lärt sig, oavsett om de arbetar som projektledare, sprutmålare eller beställare. Om du arbetar mot branschen får du mycket ut av det.

De senaste åren har de sett betydligt fler svenskar på kurserna.

– De senaste två, tre, åren har det varit betydligt fler svenskar som deltagit på kursen.

Nu hoppas de certifiera fler inspektörer med det nya upplägget så att rostskyddsskador undviks.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.082