23948sdkhjf

Stålgross vd om den gröna stålomställningen: ”Att inte ställa om kommer bli kostsamt”

Stålgross är det medvetna grossistföretaget som vill skapa gröna förutsättningar för sina kunder. Det blir tydligt, inte minst när vi pratar med vd:n Johan Helge, som menar att omställningen måste ske i närtid – och i alla led.

Stålgross, med kontor i Jönköping och lager i Mariestad, har specialiserat sig på platta stålprodukter, av kall- och varmvalsad plåt. Kunderna finns i tung svensk tillverkningsindustri och samtliga håller på med någon typ av skärning av plåt.

Stålgross tillhandahåller både standardformat på lager eller kundunika dimensioner för den som har beställt det.

– Vi lagerhåller plåt i tjocklekar från 1 millimeter upp till 200 millimeter. De grövre plåtarna kan ha styckevikter upp mot 15 ton. När plåtarna sedan når kund skärs det detaljer som oftast hamnar i fordon, lyftanordningar eller maskiner, säger Helge. Typiska slutprodukter hamnar som komponenter i lastbilar, bussar, gruvfordon eller grävskopor.

Han berättar att Stålgross inte har någon egen produktion, utan allt som tas hem till lager förväntas hitta en köpare. På ett år levererar bolaget drygt 30 000 ton.

Det viktigaste för oss är att bidra till att våra kunder får rätt förutsättningar att skapa konkurrenskraft. Johan Helge.

– Det blir rätt många lastbilar och det är här miljöaspekterna kommer in. Det viktigaste för oss är att bidra till att våra kunder får rätt förutsättningar att skapa konkurrenskraft.

Stålindustrin är som bekant en stor utsläppare av koldioxid, men nu börjar man närma sig en punkt där stålet kan tillverkas på andra, mer hållbara sätt, förklarar vd:n.

– Omställningen är såklart utmanande. Branschen måste bland annat trygga elförsörjningen. I debatten glöms det bort att utsläppsrätter redan nu står för höga kostnader. Att inte ställa om kommer sannolikt bli väldigt kostsamt i framtiden.

På Stålgross lager finns nu SSAB:s skrotbaserade stål Zero. Stålet som är producerat i USA har fraktats på båt till Sverige och valsas i Oxelösund eller Borlänge. Transporterna till Sverige och vidare till kund sker med fossilfria bränslen och i produktionen används fossilfri el.

– Det kommer såklart att ta lång tid att ställa om. Många kunder är intresserade, men det har gått fort. Kunderna har inte riktigt hängt med i att förutsättningar nu finns.

Helge tror att fordonsindustrin blir först att ställa om. 

– Kör man ett eldrivet fordon vill man visa att alla komponenter är framtagna på bästa, miljömässiga sätt.

Som bolag vill Stålgross vill vara med och skapa förutsättningar för kunderna. Johan Helge berättar att det kommer bli viktigare att anta en offensiv miljöprofil för att inte tappa konkurrenskraft. Det gäller att ligga i startblocken, förklarar han.

Men vad får det kosta? Det är en alltjämt aktuell fråga.

– Det är omöjligt för en enskild aktör att på egen hand göra omställningen. Grönt stål kostar mer att framställa och någon ska betala. En minst lika intressant fråga blir vad dagens ordinära stål kommer att kosta i framtiden. Det kanske inte kommer att löna sig att framställa annat än grönt stål framöver.

Stålgross är, som Johan Helge beskriver det, en ganska liten aktör som jobbar medvetet med alla miljöaspekter.

– Våra tjänstebilar är eldrivna, vi ställer om truckflottan på lagret till eldrift. En stor del av transporter till kund körs numera med fossilfria bränslen. Att sortera avfall får naturligtvis inte samma effekt som om branschen går över till grönt stål. Omställningen kan vi inte göra på egen hand, utan det måste drivas av marknaden.

Generellt tror Helge att stålindustrin står inför tuffa utmaningar om priset fortsätter att gå ner.

– För närvarande börjar prisbilden på stålet närma sig smärtgränsen för europeisk stålindustri. Ett tecken på det är att produktionskapaciteten minskar, det lönar sig helt enkelt inte att producera för alla.

Han beskriver att den svaga svenska kronan gör att stålet i Sverige är väldigt mycket dyrare än vad det kanske hade varit med en ”normal” eurokurs.

– Den positiva effekten av svag valuta för exportindustrin lever inte för alltid. En svag krona blir till slut normaliserad. Svag svensk krona har det pratats om i så många år att det blivit normaltillståndet, menar Helge.

– För egen del har vi just nu hyggliga volymer men det är väldigt svårt att göra lönsamma affärer. Vi tittar alltid på vad det kostar att köpa stålet idag, för att göra en bra butik på det, så att säga.

Ska han blicka framåt, ser det både ljust – och grönt ut.

– Vi ser positivt på framtiden och hoppas att grönt stål kan bli en större del av vår utveckling, avslutar Johan Helge.

Kort om Stålgross:

15 anställda, 10 på kontoret och 5 på lagret. Omsättning strax under en halv miljard. 

Stålgross

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078