100 miljoner om dagen i förlust för LKAB
Det kostar den statliga gruvjätten LKAB många hundra miljoner kronor när Malmbanan står still. Efter ett av de längsta stoppen någonsin på järnvägslinjen är den nya prognosen att banan ska öppna på torsdag igen.
Det är orkanvindar, kyla och mer snö som har försvårat och försenat reparationen av Malmbanan ytterligare.
– Det är jättekallt, men det är bara att klä sig mot det, säger Per Johansson i en kommentar till Sveriges Radio. Han får nu jobba i ner mot 35 minusgrader.
För varje dag som tågen med järnmalmen inte kan köras förlorar LKAB runt 100 miljoner kronor. Även för gruvbolaget Kaunis Iron är stoppet ett hårt slag. Svt uppger att bolaget har cirka 300 000 ton malm som ligger och väntar på transport. Värdet på malmen uppskattas till cirka en halv miljard kronor. Det var 17 december som ett av malmtågen spårade ur vid Vassijaure, nära gränsen till Norge och 1,5 mil järnväg förstördes. Därmed kommer notan att landa på runt fem miljarder kronor, rapporterar Sveriges Radio.
– Det här är ju bland de största urspårningarna som varit vill jag påstå, jag är inte helt säker, men till längd är det här väldigt stort och i det här klimatet och i de här förhållandena som råder. Extremt utmanade. Och under sämsta årstiden, kommenterar Simon Sunna som är sektionschef för järnvägen på Trafikverket region Nord.
Mellan 60 och 100 personer har arbetat dygnet runt när vädret har tillåtit det.