Ståltillverkaren minskar utsläppen till havs
Målsättningen är att ståltillverkaren ska ha sex fartyg i drift från Langh Ship under året.
– På EU-nivå utgör sjötransporter 3 till 4 procent av EU:s totala koldioxidutsläpp, så alla lösningar är av stor betydelse i den här sektorn. Rutten mellan Torneå och Terneuzen är av yttersta vikt för oss när det gäller att transportera coils till den europeiska marknaden och att transportera återvunnet stål till vårt stålverk i Torneå. Det gläder oss att börja använda de tre nya fartygen från Langh Ship och att dessutom utveckla de tre gamla genom att installera nya enheter för infångning av koldioxid från Langh Tech för att ytterligare bidra till att stödja utsläppsminskningsmålen, säger Jyrki Sandelin, Category Manager för transporter på Outokumpu.
MPV-fartyget Lovisa började sin transportverksamhet för Outokumpu mellan Finland och Nederländerna och kommer att fortsätta transportera råmaterial från Terneuzen, Nederländerna, till Torneå i Finland. Från Torneå tillbaka till Terneuzen kommer halvfabrikat och färdiga stålprodukter att transporteras.
Lovisa är utrustad med en huvudmotor som kan drivas på två olika bränslen och i framtiden är det möjligt att bygga om fartyget så att det kan drivas med olika fossilfria bränslen, initialt naturgas, LNG.