Svensk verktygsgigant skapar nytt koncept för danska hantverksbutiker
Ahlsell Danmark har valt att prioritera två stora hantverksbutiker i Århus som en del av koncernens ambitiösa målsättning att bli ledande på den danska marknaden, skriver vår danska systersajt.
Det handlar om Sanistål-butiken i Åbyhøj, som efter en omfattande modernisering nu har blivit en Ahlsell-butik med ny inredning och ett utökat sortiment, samt en helt ny butik i Risskov, som ersätter den nuvarande butiken i området. Den nya butiken öppnar den 2 april.
– Sedan vi tog över Sanistål har vi arbetat målmedvetet med en strategi för att bli ledande på den danska marknaden, och här spelar Århus en mycket speciell roll. Århus är rätt plats att fokusera på, för staden är i stark utveckling och vi har en bra kundbas. Vi kommer att lyfta våra butiker i Århus till en helt ny nivå och vi kommer att testa helt nya koncept innan de rullas ut i resten av landet, säger försäljningsdirektör Peter von der Hude, ansvarig för Ahlsell Danmarks butiker, i ett pressmeddelande.
Ahlsell Danmark är en del av den svenska koncernen Ahlsell Group. Ägandet innebär att de 24 hantverksbutikerna över hela Danmark får flera tusen nya produkter i sortimentet, inklusive Ahlsells egna varumärken.
I sommar öppnar en Ahlsell-butik i Vallensbæk, och koncernen har också stort fokus på Odense och Aalborg. Alla butiker i landet kommer dock att utformas för att göra det lättare att hitta produkterna, och Ahlsell kommer att förbättra köpupplevelsen genom att skapa en större sammanhållning mellan handel i fysiska butiker och online.
– Vi har bland annat ett brett sortiment av verktyg från Ironside, som vi har stor framgång med i Norge och Sverige. Det är kvalitetsprodukter som är lite billigare än några av de varumärken som kunderna har känt till i många år, men vi har också ett brett utbud av andra varumärken, säger Peter von der Hude.
Ahlsells tillväxtplan omfattar en rad initiativ för att locka ännu fler kunder till butikerna och online, och Århus-butikerna kommer att spela en central roll. Ahlsell kommer till exempel att införa ett 24/7-koncept som ger kunderna möjlighet att handla dygnet runt i butikerna. Det kräver bara Ahlsells app, som kan användas för att öppna butiken och skanna de varor som kunderna behöver.
– Vi har valt att testa konceptet i Århus under våren innan vi senare rullar ut det i resten av landet. Det är väldigt praktiskt för kunderna att kunna betjäna sig själva efter ordinarie stängningstid om de saknar en vara och inte kan vänta tills butiken öppnar igen, säger Peter von der Hude, och fortsätter:
– Det råder ingen tvekan om att de företag som förstår att bygga broar mellan fysiska butiker och den digitala världen kommer att vinna kampen om kunderna i framtiden, och här vill vi ligga i framkant. Vi ser fram emot att ge våra kunder i Århus större flexibilitet, och vi hoppas kunna dra nytta av våra erfarenheter för användning i resten av landet.
Ahlsell Danmark satsar målmedvetet på ytterligare tillväxt de kommande åren. Tillväxten ska ske genom förvärv av företag och ökad försäljning i bland annat de 24 hantverksbutikerna samt de två kylteknikbutikerna i Danmark. Dessutom har Ahlsell Danmark 11 självbetjäningsbutiker.
Ahlsell Danmark är en del av den svenska koncernen Ahlsell Group, som har en omsättning på cirka 50 miljarder svenska kronor, nästan 8 000 anställda och 300 hantverksbutiker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Polen.
– Det råder ingen tvekan om att vi drar fördel av att vara en del av en stor koncern med gedigen erfarenhet av både handel i fysiska butiker och online. Det blir till glädje för kunderna, och till att börja med blir det speciellt hantverkare i Århus som kommer att dra nytta av våra initiativ, säger Peter von der Hude.