23948sdkhjf

Toppresultat för Volvo Personbilar Sverige

Med 53 844 registrerade Volvobilar under 2013 blir Volvo Personbilar Sverige svensk marknadsledare för 56:e året i rad.
Volvo Personbilar Sverige gör ett av sina bästa resultat någonsin med en mycket stark december månad och avslutar 2013 som svensk marknadsledare för 56:e året i rad.

- Det rådande ekonomiska läget och en ny svensk miljöbilsdefinition gjorde att vi rustade oss för ett tufft 2013. Så här med facit i hand kan jag konstatera att vi gör ett toppresultat. Vi har nått våra försäljningsmål och jag är mycket stolt över den insats vi gjort under året, säger Anders Gustafsson, VD för Volvo Personbilar Sverige, i ett pressmeddelande.

Ökad försäljning trots nedgång på marknaden
Enligt branschorganisationen Bil Swedens siffror för helåret 2013 toppar Volvo V70 listan med 20252 registreringar. Volvo S60/V60 ligger på tredje plats med 14174 och Volvo V40 är på femte plats med 9133 registreringar. Dessutom är Volvo XC60 totalt sexa med 8591 registreringar. Siffrorna betyder att Volvo Personbilar Sverige har ökat sin försäljning med två procent jämfört med 2012. Detta i en marknad som minskat med 3,76 procent.

December blev en mycket stark månad för Volvo Personbilar Sverige med en ökning på 10,76 procent.

- Vi kan se tillbaka på ett mycket händelserikt år. Vår första succé för 2013 var att den då nya Volvo V40 snabbt klättrade uppåt på tio-topp-listan. Periodvis under året har modellen till och med toppat i sitt segment, konstaterar Anders Gustafsson.

Succé för nya modeller
En annan succé blev det helt förnyade produktprogrammet för modellår 14 som presenterades i februari. Därtill har 18 miljöklassade bilar från och med modellår 14 växt till hela 33 varianter idag tack vare de nya fyrcylindriga Drive E-motorerna. Bredden av miljöbilar har tillsammans med det förnyade produktprogrammet bidragit till den goda försäljningen och Volvo toppar även miljöbilsförsäljningen i Sverige med god marginal.

Stort intresse för privatleasing
Volvo satsningar på bland annat reklamkampanj för Volvo XC60 tillsammans med Swedish House Mafia samt för Volvo V70 med popduon First Aid Kit, har även bidragit till ökad försäljning. Dessutom lanserades även Volvo Inclusive Privatleasing under hösten. Intresset för att leasa en bil privat fanns där och antalet kunder som väljer den formen för bilägande växer hela tiden. Privatleasing är ett nytt sätt att äga bil på som Volvo Personbilar Sverige väntar sig mycket av för framtiden.

- Nu lägger vi 2013 till handlingarna och laddar för 2014. Det kommer att bli ett mycket händelserikt år för oss på många plan. Konkurrensen på bilmarknaden hårdnar än mer. Därför gäller det för oss att satsa ännu hårdare. Våra XC-bilar står för mycket av varumärket Volvos själ. Där ska vi satsa stort i början av året. Och så ser jag fram emot att få fortsätta lansera våra bränslesnåla effektiva Drive E-motorer, säger Anders Gustafssson och avslutar:

-Vi har en mycket intensiv vår framför oss, men jag vet att hösten blir än mer rik på spännande händelser.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.092