Stora affärer på MAX-mässan
Årets MAX-mässa präglades av investeringsintresserade deltagare och uppskattade seminarier.
Vårmässa
För första gången genomfördes MAX som vårmässa. Detta efter önskemål från branschorganisationerna SVMF och MTAS som tillsammans med Stockholmsmässan arrangerar MAX.
– Vi var mycket spända på vilket mottagande vi skulle få med bytet av datum, berättar Björn Lindforss, projektchef för MAX, i ett pressmeddelande. Nu när vi summerar mässan konstaterar vi att premiären som helhet fungerat bra, men att vi samtidigt tar med oss ett antal erfarenheter inför MAX 2016. Omdömet från våra utställare har varit fantastiskt bra i de flesta fall med många genomförda affärer under de fyra mässdagarna.
Mötesplats för nätverkande och affärer
Ett par erfarenheter som Björn Lindforss pekar ut vid en första reflektion är att mässbesökarna tydligt uppskattar de seminarier som arrangeras. En annan tydligt positiv signal är att MAX utvecklats till en effektiv mötesplats där det finns tid för initierade affärssamtal, inspirerande möten och möjlighet att ta del av det senaste inom automatiserade produktionslösningar. Allt från verktygsmaskiner och verktyg till robotar, IT-lösningar, montering och system för test & mät.
– Flera utställare har poängterat värdet av att mässan drar en mycket kvalificerad publik som är på plats både för att ta del av de nyheter som visas och för att investera i ny produktionsutrustning, förklarar Björn Lindforss. Det här är signaler vi kommer att ta fasta på när vi nu börjar arbetet med MAX 2016.
I år anslöt flera nya, mycket starka leverantörer av verktyg, maskinutrustning, robotar och automation som utställare på MAX. Bland nya utställare märktes bland andra storföretagen Sandvik, ABB och Seco Tools.
Totalt hade MAX 2014 drygt 6100 besökare som tillsammans besökte cirka 200 utställande företag. Seminarierna hade nästan 2200 besökare.