Så ska Amada erövra Skandinavien
Dotterbolagen i Danmark, Norge och Sverige tillhör numer Amada UK och nu satsas det ännu starkare på samarbetet med de skandinaviska kunderna.
- Vårt skandinaviska projekt är vår senaste utveckling. Här har vi förvärvat en del företag som tidigare var agenter för Amada, och vår ambition är att uppgradera vår organisation för service- och supply chain för våra kunder, säger han till Metal Supply.
Behov av automatisering
Han liknar potentialen med den spanska marknaden, som Amada UK tog över ansvaret för under 2010. Med hjälp av britterna har man lyckats tredubbla försäljningen i Spanien genom att effektivisera försäljnings-och serviceorganisationen.
Alan Parrott är dock medveten om att Skandinavien är en marknad som har unika behov.
- Vi måste möta den skandinaviska marknadens behov av automatisering. Den största skillnaden jämfört med andra länder är att antalet anställda i skandinaviska företag är mycket lågt. Den största kostnaden är inte maskiner, utan den man som står framför maskinen, så i Skandinavien är lönekostnaderna det stora temat, förklarar han.
Support på det lokala språket
Centrum för tillväxten ska ändå vara koncernens tre dotterbolag i Horsens i Danmark, Alingsås i Sverige och Ås i Norge, men även företagets nya tekniska center i Kidderminster spelar en viktig roll gentemot de skandinaviska kunderna.
- Vi har centraliserat all vår hotline support här i Kidderminster och ambitionen är att det i framtiden även ska finnas supportpersonal mot Skandinavien, som kan kommunicera med våra kunder på deras eget språk. Det är en strategi som varit framgångsrik mot våra spanska kunder, säger Alan Parrott och fortsätter:
Läs också: Bildserie: Se Amadas nya tekniska center
- Dessutom planerar vi att rekrytera ingenjörer i Danmark och Sverige som ska utbildas i Storbritannien och sedan skickas tillbaka till Skandinavien.
På turné i Skandinavien
För närvarande har Amada fyra personer anställda i Storbritannien som uteslutande arbetar med den skandinaviska marknaden. Dessutom finns en stab på tio ingenjörer som arbetar mot flera länder, däribland de skandinaviska.
- Vi har besökt 72 kunder under de senaste två månaderna i Sverige, bara för att ta reda på vad de efterfrågar och vilka förväntningar de har på Amada och vi blev mycket väl mottagna, säger Alan Parrott.
Läs också: Amada öppnar nytt tekniskt center
- Vi ska göra samma resa i Danmark och Norge, med start i Danmark redan nästa vecka och fortsätter sedan till Norge, tillägger han.
Stark tillväxt i Sverige
Han döljer inte att han förväntar sig stark tillväxt av försäljningen i Skandinavien och att han redan ser de första tecknen på framgång.
- Vi kan redan nu se att Sverige har en stor potential. Vi har varit i drift i Sverige lite längre än i Norge och Danmark och under det första kvartalet hade vi en ökad försäljning av cirka 250 procent jämfört med året innan och det är framför allt laserprodukter som går bra just nu. Det går lite långsammare i Danmark och Norge eftersom de startade upp senare än Sverige, förklarar Alan Parrott.
- Vårt mål är att omsätta 90 miljoner euro i år på marknaderna som tillhör Amada UK. 50 miljoner euro ska Storbritannien stå för, Spanien för 15 miljoner euro, och vi räknar med att Skandinavien kommer att vara på ungefär samma nivå, avslutar han.