Smålands-VD först ut i ny intervjuserie
I en ny artikelserie kommer Metal-Supply rikta strålkastarljuset på intressanta personer inom branschen. Först ut – Johan Ljunggren, som för drygt ett år sedan tog över ledningen för Huskvarna Härdverkstad.
1996 inleddes karriären. Då som fabrikschef på Ekman Möbel som levererade komponenter till Ikea-leverantörer.
– Det var en tuff och nyttig skola. Jag lärde mig otroligt mycket under de åren, berättar han.
I CV:et finns också ledarerfarenheter från rollen som koncernchef inom skärande bearbetning på Rudhäll.
– Jag haft ledande befattningar sedan jag var 20 år, från börsbolag till privatägda bolag.
Letade bolag
Men under alla år fanns drömmen om att någon gång få driva ett eget företag. Och för drygt ett och halvt år sedan dök chansen upp.
– Jag hade letat bolag under en längre tid och fick ett tips om att Huskvarna Härdverkstad var till salu. Så jag började studera bolaget närmare och gillade vad jag såg. Och tajmingen var bra.
Innan semestern togs den första kontakten mellan Johan Ljunggren och de dåvarande ägarna Leif Thor och Lennart Karlsson. Ett halvår senare var affären i hamn.
– Min förhoppning är att fler tips skall dyka upp i framtiden och att tajmingen ska vara lika bra.
Viktigt att säkra kunskap
För den nya vd:n, som tidigare arbetat med skärande bearbetning och plåt, var härdning en ny bekantskap.
– Härdning är en oerhört avancerad metallurgi och därför var det viktigt att säkra den kunskap som fanns inom företaget, förklarar han.
Genom ett avtal är de tidigare ägarna tillgängliga med sin kompetens under tre års tid.
– Men efter två till tre månader efter övertagandet visade det sig att medarbetarna är väldigt kunniga och helt självgående. Därför är det ytterst sällan vi behöver ta hjälp av de tidigare ägarna.
Johan Ljunggren berättar att fokus under året som vd har legat på att förädla den kunskap som finns bland företagets sju anställda. Bland annat har de haft möjlighet att vidareutbilda sig inom bland annat metallurgi genom Bergsskolan.
– För mig har det varit väldigt viktigt att personalen trivs och får en möjlighet att utvecklas.
Under 2014 har företaget också arbetat hårt för att korta svars- och ledtider.
– Genom att korta ner svars- och ledtiderna har vi fått mycket nyförsäljning. I vissa fall har vi kortat ledtiderna till två dagar. Och svarstider för offerter ligger på två timmar.
"Möjlighet att dubbla omsättningen i befintlig kostym"
Under förra året omsatte bolaget drygt elva miljoner och Johan Ljunggren ser fram emot 2015 med stor tillförsikt. Möjligheterna att växa är goda, menar han.
– Vi har möjlighet att dubbla omsättningen i befintlig kostym. Men vi vill växa utan att det ska påverka leveranstiderna. Ökar vi omsättning kommer också nyrekryteringar som en följd.
Och skulle det bli tal om nya medarbetare finns en tydlig rekryteringsstrategi.
– Vi rekryterar till 100 procent på att individen har "rätt engagemang" och en förståelse för kundens behov. Utbildning är svårt att kräva när vår bransch är så smal, men med rätt inställning och ett stort engagemang så lyckas vi. Mitt jobb är att skapa förutsättningar för personalen att utvecklas och leverera rätt kvalitet till våra kunder. Det är medarbetarna och deras kunskap som är Huskvarna Härdverkstad största tillgång.
Vem vill du läsa om?
Har du tips på någon branschpersonlighet som vi borde skriva? Kontakta redaktionen!
Redaktör: Erik Mattsson
Mobil: 0735-12 72 00
E-post: em@industry-point.se eller redaktionen@metal-supply.se
Artikeln är en del av vårt tema om Porträtt.