Sinf: Optimism hos offensiva underleverantörer
Trots frånvaro av en tydlig konjunkturuppgång finns det ljuspunkter. Så sammanfattar Sinf sin senaste senaste kvartalsmätning, Underleverantörsbarometern.
Han fortsätter:
– Vår bedömning är att alltfler ser en konjunkturuppgång efter en tid med ett ovisst läge. Orosmolnet är ekonomin inom EU och att länder kan komma att lämna EU-samarbetet, 49 procent anger osäkerheten som negativt för verksamheten.
Försiktig optimism
Det senaste årets politiska turbulens och internationella kriser gav konjunkturstiltje utan tydliga vindar. Optimismen börjar dock stiga, om än något försiktigt. Andelen företag som angivit omsättningsökning under kvartalet har ökat till 51 procent, 38 procent i föregående kvartal.
Andelen företag som förväntar en ökad orderingång under innevarande kvartal har ökat något mindre till 53 procent. Fler tecken på en bättre kommande konjunktur syns också i andelen företag med positiva svar, som ökar från 40 procent till 44 procent. Av företag som planerar nyanställningar anger 31 procent att de söker medarbetare inom marknadsföring och försäljning, en fördubbling jämfört med föregående år.
– Ökat behov av medarbetare inom marknadsföring och försäljning är en offensiv signal. Det visar att det fortsatt finns goda karriärmöjligheter inom industrin. Ett kvarstående problem är dock bristen på utbildad arbetskraft. Därför fortsätter önskemålet om att behålla lägre arbetsgivaravgifter för personer under 26 år att vara prioriterat, säger Anders Ekdahl.
Om undersökningen
I Underleverantörsbarometern mäter Sinf kontinuerligt stämningen bland de mindre och medelstora underleverantörerna till storföretag. Sinf har cirka 1 200 medlemsföretag.
Artikeln är en del av vårt tema om Branschanalys.